Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Blog van Jacqueline

Wat de magische communicatieratio en functionele onrust met elkaar te maken hebben

Ooit gehoord van de magische communicatieratio? Die heeft een enrome impact op duurzaamheid in samenwerkingsrelaties. Zowel privé als op het werk. Waar mensen samenwerken gaat wel eens iets mis en dan ontstaat er onrust. Ik maak onderscheid tussen functionele onrust en disfunctionele onrust. Wat dat met elkaar te maken heeft en wat jij ermee kunt in de samenwerking met anderen lees je hier.

Gedragsverandering hoeft niet altijd lang te duren

“Het lijkt wel of we keer op keer in hetzelfde cirkeltje ronddraaien. Ik neem me steeds voor om het anders te doen, en steeds ben ik na afloop kwaad op mezelf: heb ik mezelf wéér niet stevig neergezet. Waarom lukt me dat toch niet bij hem?” Wendy zocht antwoord op deze vraag en ontdekte hoe zij weer goed tot haar recht kwam.

Waarom overtuigen niet werkt

Tina had zich al uren het hoofd gebroken over de vraag: “Hoe kan ik mijn collega overtuigen, zodat hij ook gaat doen wat ik van hem vraag? Ik begrijp er niks van, ik doe toch een redelijk verzoek, alle argumenten kloppen…?” In dit artikel laat ik je zien waarom overtuigen (meestal) niet werkt en wat je in plaats daarvan beter kunt doen.

Zo werkt het principe Gedrag beïnvloedt gedrag

Ik had Anna leren kennen tijdens een groepstraining. Nu vroeg ze mijn hulp opnieuw. “Wil jij eens met me meekijken? Ik voel dat ik dit gesprek zou moeten kunnen, maar het lukt me niet”. Anna zat vast in een patroon met haar leidinggevende. In dit artikel vertel ik hoe zij de samenwerking met haar leidinggevende verbeterde, door zelf de regie te nemen in de verandering.

Zo voorkom je een vraag die geen vraag is

Kort geleden werd ik er door mijn kinderen op gewezen, dat ik soms een vraag stel, die geen vraag is. Zij confronteren mij op een gemoedelijke manier met onduidelijkheden in mijn communicatie. Ze hadden hier een goed punt, dat ik vandaag met je deel, omdat je hier ook op je werk je voordeel mee kunt doen. 

Wat je kunt leren van Australische communicatie

“G’Day mate!”

Deze nationale Australische begroeting brengt mij altijd een glimlach om de lippen. Ik heb (bijna 20 jaar geleden) vijf jaar in Sydney gewoond en gewerkt. De begroeting is ook veelzeggend over de manier waarop veel Australiërs in het leven staan. Graag deel ik een aantal glimlach- en schaterlach momenten met je, waaruit ook communicatie tips te halen zijn.

11 tips om de energie terug te brengen met een goed gesprek

Soms kan een goed open gesprek een enorme verschuiving teweegbrengen. Dat maakte ik een paar weken geleden mee. In één uur ging de sfeer in het team van moeizaam en weinig energie naar sprankelend met nieuwe energie. Dankzij één heel goed gesprek! Wat gebeurde daar?
Deze ingrediënten leidden tot dit succes: 

Zo maak je in de eerste drie minuten het verschil

“Help mij mijn gesprekken efficiënter te voeren. Soms zit ik veel te lang in gesprek en dan nog kan ik het gevoel hebben dat ik niks heb bereikt”. Deze vraag krijg ik regelmatig van deelnemers. Met deze 5 stappen kun jij ook in de eerste drie minuten het verschil maken. 

Help, ik word niet gehoord! 10 Tips hoe jij de aandacht krijgt die je verdient

“Help ik word niet gehoord!” In de afgelopen weken slaakten diverse deelnemers deze noodkreet. Ik ken het zelf maar al te goed: mijn stem wordt hoger, ik ga harder mijn best doen, soms zonder resultaat. Heel frustrerend! Deze tips helpen je om gehoord te worden. Niet door harder te knokken, wel door helder te communiceren. 

7 tips wanneer jij als stil type in gesprek gaat met een vlotte prater

Naar aanleiding van mijn vorige artikel ‘7 tips voor een vlot gesprek met een ‘stil type’ kreeg ik de vraag: “Wat zijn de tips voor de stille prater in contact met de snelle prater?” Een terechte vraag, die ik vandaag beantwoord. 

Pagina's