Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

10 tips die in ieder gesprek bruikbaar zijn

Deze TEDtalk van Celeste Headlee is een aanrader! Op humoristische wijze vertelt zij haar verhaal en geeft zij tien tips die in ieder gesprek bruikbaar zijn. Het filmpje (11.44 min) is in het Engels. Omdat ik geen ondertitelde versie kon vinden, heb ik de 10 tips hier voor je samengevat.

"Bereid je voor op verwondering."

 

  1. Houd je aandacht bij dit ene gesprek.
    Denk niet aan de ruzie met je baas of wat je vanavond gaat koken. Wees helemaal aanwezig!
     
  2. Verkondig niet eenzijdig jouw mening. Een gesprek is tweerichtingverkeer.
    Als je jouw mening wilt "zenden", zoek dan een ander medium, zoals een blog. Neem als uitgangspunt: iedereen weet iets dat ik nog niet weet. Ga daarnaar op zoek.
     
  3. Geef de ander dus de ruimte om zichzelf uit te spreken.
    Stel open vragen.  Die beginnen met Wat... Waarom... Waar... Wanneer.... Hoe....
     
  4. Blijf in het moment van het gesprek.
    Je krijgt waarschijnlijk gedachten die een heel andere kant opgaan, die jou afleiden luisteren. Laat die gedachten los en blijf met je aandacht in dit gesprek.
     
  5. Als je iets niet weet: zeg dan: "ik weet het niet."
    Ga er niet omheen praten.
     
  6. Vergelijk je eigen ervaringen niet met de ervaring die de ander met jou deelt.
    Luister. Wat zij meemaken is nooit exact hetzelfde als wat jij meemaakte. Bovendien gaat deze ervaring niet over jou, maar over het verhaal van de ander.
     
  7. Vertel slechts één keer hetzelfde.
    Val niet in herhaling. Het is saai en meestal niet nodig.
     
  8. Vertel de belangrijkste punten, niet alle piepkleine details.
    Mensen herinneren zich het contact met jou na afloop, en de hoofdlijnen, niet de details.
     
  9. Luister met de intentie om de ander te begrijpen.
    Goed luisteren kost dus moeite en energie. We kunnen praten met een tempo van ongeveer 225 woorden per minuut. Luisterend kunnen we ongeveer 500 woorden per minuut aan. Dus wanneer we luisteren hebben we 'tijd over' en raken we afgeleid! Onze gedachten gaan die overgebleven tijd van 275 woorden 'opvullen', met andere gedachten. Je moet dus wat moeite doen om je aandacht erbij te houden.
     
  10. Houd het kort.

Stephen Covey heeft het heel mooi gezegd: de meesten van ons luisteren niet met de intentie om te begrijpen wat de ander zegt. De meesten van ons luisteren met de intentie om antwoord te geven. Wees geïnteresseerd in andere mensen. Iedereen heeft iets te vertellen dat jij nog niet weet.

Celeste Headlee's persoonlijke tip, die haar levenservaring haar heeft geleerd: "Bereid je voor op verwondering!"
"Be prepared to be amazed...."

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline