Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

7 redenen voor persoonlijke ontmoetingen

In het afgelopen jaar heb ik geëxperimenteerd met diverse digitale manieren van werken en  overleg. Ik had weliswaar een smartphone, maar verder dan internet, mail, telefoon en LinkedIn ging mijn digitale gebruik niet.Met een glimlach dacht ik laatst terug aan een vriendin, die ‘early adaptor’ was van SMS, die me jaren geleden vreselijk irriteerde omdat zij beweerde dat SMS ook voor mij op den duur een deel van het telefoonverkeer ging vervangen, omdat het snel en handig was. Ik ging vol op de rem bij deze overbodige nieuwerwetsigheid die zij mij probeerde aan te smeren!   

Een beetje zoals in dit filmpje hoe men in 1999 aankeek tegen het nut van de mobiele telefoon ;-)

 

Dit jaar vond ik het tijd mezelf de eenentwintigste eeuw in te lanceren en ben ik aan het experimenteren gegaan:  Telefacing, Google hangout, Skype, Twitter, Pinterest, Hootsuite.  Ik heb een filmpje opgenomen en op mijn website gezet, heb webinars gevolgd en zelf mijn eerste webinar gegeven!  

Ik had een heleboel leuke en interessante ervaringen en ook had ik regelmatig last van TRA, Technology Related Anger: als de technologie niet werkte zoals het bedoeld was, of ik niet snel genoeg naar mijn zin snapte wat ik aan het doen was…..

Ik gaf mijn geboortejaar altijd de schuld dat ik nogal hecht aan ‘ouderwets’ persoonlijk contact, maar tot mijn stomme verbazing vond ik deze cijfers (Infographic http://bit.ly/1C60gQ8):

  • 80% van de Millennials (geboren tussen 1980 en 2000) blijkt erg  te hechten aan persoonlijke ontmoetingen, tegenover 78% van de Generatie X-ers (geboren tussen 1960-1980)!
  • 87% van de werkende professionals is ervan overtuigd dat persoonlijke ontmoetingen noodzakelijk zijn om een zakelijke deal te sluiten
  • 95% van de werkende professionals gelooft dat persoonlijke ontmoetingen vruchtbaar zijn voor het onderhouden van succesvolle zakelijke relaties
  • Toch spendeert 47% van ondernemers er minder tijd aan dan 5 jaar geleden
  • Ook zegt 47% dat ze een contract of klant zijn kwijtgeraakt omdat ze te weinig persoonlijk contact hadden. …

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat digitale manieren van communicatie een prachtige aanvulling zijn. Het persoonlijke gesprek zal er nooit overbodig door worden, niet privé, en niet op het werk. Waarom niet? Omdat sommige informatie verloren gaat via technologie en omdat we voldoende vertrouwen willen hebben in de ander voordat we met elkaar in zee gaan. 

Voor het opbouwen van vertrouwen is communicatie nodig, en communicatie verloopt via veel meer kanalen dan woorden. Onze lijfelijke aanwezigheid speelt daarin een grote rol. Die doet maar voor een deel mee als we via digitale media communiceren:

  1. Elkaars emoties peilen gaat vaak via lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen en die zijn vaak op virtuele bijeenkomsten niet te zien.
  2. Mensen toetsen hoe hun ideeën worden ontvangen o.a. door de snelheid waarmee anderen reageren op hun ideeën. Door technische vertragingen gaat een deel van deze informatie verloren.
  3. Tijdens persoonlijke bijeenkomsten worden pauzes en onderonsjes vaak gebruikt om meningen te vormen en beslissingen te nemen.  Dat gaat niet bij virtuele bijeenkomsten (sterker nog: gemiddeld 60% van de deelnemers aan virtuele meetings doet onderwijl iets anders  - mail, googelen, agenda bijwerken - tenzij directe interactie van ze gevraagd wordt).
  4. Humor en andere interpersoonlijke interactie kan tijdens virtuele vergaderingen nauwelijks, terwijl die nodig zijn voor het opbouwen van vertrouwen en samenwerking.
  5. Onderzoek toont aan dat mensen het nodig vinden om iemand persoonlijk mee te maken om een oordeel te vormen over elkaars capaciteiten en vaardigheden.
  6. Dit zijn overigens ook de dingen die contact met andere mensen leuk maken 
  7. Hierdoor voel je je meestal onderdeel van een groter geheel

En sommige dingen kunnen simpelweg niet vervangen worden door technologie:
Aan een handdruk kun je ‘voelen’ wie iemand is en wat jouw reactie is op de persoon. Bovendien stimuleert een handdruk het beloningscentrum van je hersenen, waardoor je allebei meer voor elkaar open kunt staan. Bij fysieke aanwezigheid kun je sociale nuances beter interpreteren. Bovendien kunnen beide personen zich bij persoonlijke ontmoetingen beter  kenbaar maken en is de kans op een positieve impressie groter.  Lichaamstaal kan maar voor een deel worden overgebracht via digitale middelen, omdat je de ander niet in zijn geheel ziet. Iemands aanwezigheid voelen is onderdeel van je waarneming, bewust of niet en daarvoor moet je toch lijfelijk bij elkaar zijn. 

Kortom: het is zo actueel als wat om elkaar óók persoonlijk te blijven ontmoeten!
Ieder communicatie medium heeft zijn eigen waarde. De kracht zit ‘m in de combinatie van kanalen. Kies het medium dat past bij het doel dat je voor ogen hebt. Soms is dat digitaal, soms is dat fysiek. 

Ik ben benieuwd welke persoonlijke ontmoetingen jij vervangt met digitale middelen, en welke persoonlijke ontmoetingen jij persoonlijk blijft doen? 

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline