Blog

Feedback geven zonder ruzie

Feedback geven zonder ruzie

Elkaar aanspreken lijkt in theorie heel eenvoudig. In de praktijk is het vaak zoeken naar de juiste woorden en de juiste toon. Je wilt tenslotte ook de relatie goed houden. Hoe doe je dat? Vaak is er eerst een innerlijk besluit nodig.

Lees meer
We moeten elkaar meer feedback geven

We moeten elkaar meer feedback geven

Soms lijkt het of feedback geven een doel op zich is. “We moeten elkaar meer feedback geven.” Alsof het gaat om het persoonlijke van de boodschap. Los van het doel dat je samen deelt. Feedback geven is geen doel op zich. Feedback geven is de start van een belangrijk gesprek.

Lees meer
Waarom reageert ze nou zo, ik bedoel het toch goed?

Waarom reageert ze nou zo, ik bedoel het toch goed?

Onze ratio is belangrijk. En we worden óók gestuurd door wat we voelen. Dat onderschatten we nog wel eens en zorgt soms voor ruis in de communicatie. Zo voorkom je dat je je afvraagt: Waarom reageert ze nou zo, ik bedoel het toch goed? In dit artikel lees je hoe dat komt én wat je eraan kunt doen.

Lees meer
Ik heb je niet meer nodig

Ik heb je niet meer nodig

“Dit is ons laatste gesprek. Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik heb je niet meer nodig.” Hiermee opende zij ons laatste gesprek. Het voelt altijd heel dubbel, zo’n tekst, zulke heldere woorden dat we afscheid gaan nemen van de coachrelatie die we hebben...

Lees meer
Over de waarde van een goede video demonstratie

Over de waarde van een goede video demonstratie

Een videodemonstratie voegt leermomenten toe aan een training. Deelnemers kunnen de kunst afkijken en zich een beeld vormen hoe zij de theorie zelf gaan toepassen. echt iets toe aan een training. En wij leren er zelf ook altijd van!

Lees meer
Over feedback en het gesprek dat volgt

Over feedback en het gesprek dat volgt

Feedback is geen cadeautje. Het is de start van een gesprek over wat belangrijk is. Hoe je samen het doel bereikt dat ”de bedoeling” is. Dat gesprek is niet altijd gemakkelijk. Zo maak je het haalbaar.

Lees meer
Op elkaar vertrouwen

Op elkaar vertrouwen

Soms zit je in een teambegeleiding en kom je op een moment waarop je denkt: Ik kan twee dingen doen. Er is dan niet altijd tijd om alle argumenten op een rij te zetten. Dan moet je op elkaar vertrouwen.

Lees meer
Je coacht als een sherpa

Je coacht als een sherpa

Je coacht als een sherpa, zei hij tijdens ons laatste gesprek. Verwonderd keek ik hem aan: Ik ken de uitdrukking niet, wat bedoel je? Lees verder voor zijn uitleg…

Lees meer
De wijsheid zit al in de groep

De wijsheid zit al in de groep

Als mensen zijn we snel geneigd een oplossing te bedenken voor het meest voor de hand liggende vraagstuk, en raken we afgeleid van de dieperliggende vraag die op tafel ligt. Het antwoord is in de groep aanwezig, ook al moet je er iets meer moeite voor doen om dat te achterhalen.

Lees meer
Zo vind je een weg uit de machteloosheid

Zo vind je een weg uit de machteloosheid

Soms raak je verlamd of verstrikt in je eigen machteloosheid. Als je niet oppast kom je in een patroon dat zichzelf versterkt. Terwijl je het liefste zo snel mogelijk weer de regie wilt krijgen. Zo vind je een weg uit de machteloosheid.

Lees meer

Download mijn E-boek

“10 sleutels tot een goed gesprek”

In dit E-boek heb ik tien artikelen geselecteerd, die mijn lezers in de jaren
2014-2019 als beste hebben gewaardeerd. Ik laat in de verhalen zien waarom sommige gesprekken vastlopen, en geef tips hoe je die ‘vastlopers’ weer vlot trekt. Lees hier de inhoudsopgave

Je krijgt bij dit E-boek ook een abonnement op mijn artikelenreeks Spijkerstof. Dan krijg jij als eerste mijn nieuwste artikel in je mailbox. Er komt vast een moment dat alles vlot loopt en je deze artikelen niet meer nodig hebt. Dan ben je zo weer afgemeld.

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.