Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

7 tips voor een vlot gesprek met een stil type

In mijn trainingen krijg ik vaak de vraag: “Hoe krijg ik stille types aan het praten?”
Vaak zijn dit deelnemers die zelf een vlotte babbel hebben (bijvoorbeeld recruiters, HR- of loopbaanadviseurs), en voor wie gesprekken voeren een groot deel is van hun dagelijkse werkzaamheden.

Ook regelmatig - maar iets minder vaak - ontmoet ik die stille types, die voelen dat er van ze verwacht wordt dat ze een vlot gesprek voeren. Ze willen graag, maar weten niet zo goed hoe.

Er zijn een paar opvallende verschillen tussen de ‘vlotte praters’ en de ‘stille types’ die maken dat een gesprek tussen hen niet zo vlot verloopt als ze zouden willen.

  1. Wanneer ze het woord nemen:
    Vlotte praters (vaak extraverte persoonlijkheden) zijn gewend om veel te praten en vinden dat prettig. Het is vaak een groot onderdeel van hun takenpakket en van hun succes. Zij krijgen energie van het praten met anderen. Zij denken graag hardop en vormen hun mening terwijl ze aan het praten zijn. Dat kan betekenen dat er relatief veel woorden nodig zijn voordat hun mening is gevormd en die mening is soms veranderlijk.

    Ook de onderwerpen waarover ze de ander interviewen zijn dagelijkse kost voor hen: kwaliteiten, succesverhalen, wat vind je lastig, waarom wil je deze loopbaanstap zetten?
    Vanuit hun eigen perspectief bezien vragen ze mij “Het is toch logisch dat ik daarnaar vraag? Waarom is de ander niet voorbereid?” Dat laatste is overigens een aanname. Het kan heel goed zijn dat de ander supergoed voorbereid is, en genuanceerd antwoord wil geven, alleen merk je dat (nog) niet.

    De ‘stille types’ (vaak introverte persoonlijkheden) kunnen lastig denken en praten tegelijk. Zij nemen pas het woord wanneer hun mening gevormd is. Zij hebben relatief vaak werk waarin analyseren, nadenken en genuanceerde beslissingen nemen belangrijk zijn om succesvol te zijn: ‘eerst denken, dan doen’. Zij krijgen energie van het vormen van een genuanceerde mening, die daarna meestal niet verandert, tenzij er nieuwe informatie komt. Dat denkproces vindt vaak in stilte plaats, in hun eigen hoofd en dat vraagt wat tijd. Zij gebruiken dus relatief weinig woorden om in één keer te zeggen wat ze willen zeggen.

    Het vraagt wederzijds begrip voor elkaars proces en manier van doen om goed te kunnen afstemmen op elkaar.
     
  2. Spreektempo
    Vlotte praters zijn vaak gewend om te improviseren in gesprek en ‘hardop te denken’. Hun tempo ligt vaak hoog: zowel het denk-tempo als praat-tempo.

    Stille types zijn vaker bedachtzaam: zoals gezegd: ze denken eerst en pas als hun gedachten gevormd zijn gaan ze praten. Daardoor lijkt het of hun tempo lager ligt, hoewel het tempo dat zich in het denkproces afspeelt heel hoog kan zijn. Alleen merk je dat niet aan de buitenkant.

    Dat vraagt van beide kanten afstemmen op het tempo van de ander.

  1. De verwachting van de ander.
    Snelle extraverte praters wensen vaak dat de ander net zo vlot praat als zijzelf, omdat hen dat het gevoel geeft dat het goed klikt, dat ze prettig met elkaar samenwerken.

    Stille types wensen soms dat ze meer tijd krijgen om na te denken voordat ze zich uiten, zonder het gevoel dat ze onder druk staan om vlot te praten. Zij wensen dat er meer tijd beschikbaar is om genuanceerd te antwoorden of dat de ander de juiste vragen stelt.

  Voor beide geldt: Laat de verwachting los, dat het gesprek pas goed loopt als jullie hetzelfde tempo hebben of op dezelfde manier praten. Dat gaat namelijk niet gebeuren.
  Daarvoor zijn jullie te verschillend. Je hoeft niet hetzelfde te zijn om elkaar te kunnen begrijpen en te kunnen werken met elkaar.

  Wat meestal werkt is begrijpen waar het scheef loopt. Je kunt de ander niet veranderen, je kunt wel zelf iets anders inzetten om het gesprek anders te laten verlopen.
 

Als jij de vlotte prater bent, wat helpt dan om een gesprek op gang te brengen of te houden?

  1. Kondig aan wat je gaat doen, schep een kader, bijvoorbeeld als je recruiter bent: “Ik ga je een aantal vragen stellen om je beter te leren kennen. Met de antwoorden weet ik beter wat jij kunt en wat jij wilt, kan ik je beter voorstellen bij werkgevers en kan ik je sneller aan werk helpen. “
     
  2. Vertel wat je van de ander verwacht: “Het zou me helpen als je redelijk uitgebreid vertelt. Ook de dingen die voor jou logisch zijn. Dat helpt mij om goed te kunnen begrijpen waar jouw werk over gaat en er bij werkgevers over te vertellen.“
     
  3. Schroef je tempo fors omlaag!
    Laat stiltes vallen. In de stilte zal de ander geneigd zijn het woord te nemen.
     
  4. Ga achterover in je stoel zitten, je rug tegen de rugleuning. Daardoor kun jij de antwoorden beter horen én de ander krijgt letterlijk meer ruimte om te vertellen. Bovendien wordt je tempo daar automatisch lager van.
     
  5. Stel open vragen (1 tegelijk!) over wat de ander écht leuk of belangrijk vindt, en vraag door op de dingen die hij of zij vertelt.
     
  6. Onderdruk je behoefte om steeds nieuwe vragen te stellen om het gesprek op gang te houden. Vraag bij ieder antwoord minstens één of twee keer door: “En verder?” “Waarom deed je dat op die manier?” “Interessant, vertel verder…”

    Onthoud: Een stilte betekent niet het einde van het antwoord, veel vaker zal het een denkpauze zijn voor de ander.
     
  7. Vat samen wat je begrepen hebt en vraag of de ander daar nog iets aan wil toevoegen.

Grote kans dat je gesprek dan vlotter verloopt en meer diepgang krijgt.

 

Deze tips helpen je om in contact met de ander tot een goede samenwerking te komen, zonder dat je jezelf tekort doet. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Deel ze gerust in het commentaar veld hieronder. Ben jij zelf een stil type, en wil je weten hoe je op een constructieve manier in gesprek kunt gaan met extraverte mensen, lees dan hier mijn artikel 7 tips wanneer jij als stil type in gesprek gaat met een vlotte prater

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline

 

Reacties

Beste Jaqueliene, Ik wil u graag een compliment geven maar als onder dit blokje staat uw reactie wordt gecontroleerd nodigt dat niet uit om vragen of opmerkingen te maken. Dat is jammer want van feedback wordt je slimmer niet van anologen. Wel lieve groet, Hennis Schage- Slot
Beste Hennis, hartelijk bedankt voor je compliment. En ook hartelijk dank voor je feedback, dat is goed om te weten. Helaas komen er via robots - soms dagelijks, soms wekelijks - allerlei berichten binnen in allerlei talen die bijzondere producten aan de man proberen te brengen. Die reacties wil ik zeker niet ongezien op mijn website publiceren. Je spoort me wel aan om alternatieven te onderzoeken. Mijn doel is uiteraard om met mensen zoals jij het gesprek aan te gaan over communicatie op je werk, en je met tips te helpen waar ik kan. Hartelijke groet, Jacqueline

Reactie toevoegen