Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Bokito of meneer Nilsson?

Je hebt vast al eens gehoord van de uitdrukking: wie heeft de aap op zijn schouder? Het betekent: wie neemt de verantwoordelijkheid voor het probleem?

Degene met de aap op de schouder is degene die het probleem op zich neemt. Soms hoort het probleem bij de taken en verantwoordelijkheden. Vaak nemen deelnemers aan mijn trainingen een flinke aap op hun schouder, die daar niet hoort. Vanuit klantgerichtheid, verantwoordelijkheidsbesef, collegialiteit, “omdat anders niemand het doet”. Of omdat ze niet goed voor elkaar krijgen om de aap terug te leggen waar hij hoort. Dan sjouwen ze Bokito mee, de enorme zilverrug gorilla uit Blijdorp die in 2007 in het nieuws kwam.  

Elkaar helpen is prima, uit collegialiteit of klantgerichtheid. Meedenken over oplossingen is ook prima. Je kunt best een deel van de oplossing aandragen voor het probleem waar een collega mee worstelt, kleine dingen doen die veel betekenen voor een ander onder tijdsdruk. Dat noem ik aapjes ter grootte van meneer Nilsson, het kleine capucijneraapje van Pippi Langkous. Die keuze kun je altijd maken. Meneer Nilsson is niet zo zwaar, neemt niet zoveel plek in, en kan ook prettig gezelschap zijn.

Toch merk ik dat deelnemers die het niet voor elkaar krijgen om de aap terug te leggen bij de ander, dat als een last ervaren. Ze zouden er best vanaf willen. Ze vragen zich af: hoe dan?

Wanneer een ander een beroep op jou doet en je wilt wel helpen, maar niet het probleem overnemen, dan helpen deze tips:

  1. Neem je besluit: is het jouw verantwoordelijkheid?
    Zo ja: neem je verantwoordelijkheid en pak het over.
    Zo nee: Besluit dan of je het wil overnemen? Als dat niet zo is, volg dan de tips hieronder.
     
  2. Bepaal voor jezelf wat je wel en wat je niet kunt en wil doen voor de ander.
     
  3. Spreek dat uit: Ik kan het niet voor je oplossen. Dit kan ik wel voor je doen.
    Bijvoorbeeld: "Ik kan dit probleem niet van je overnemen. Ik kan wel met je meedenken welke stappen jij kunt zetten om het zelf op te lossen. Ik kan ook vragen voor je beantwoorden, als je die hebt".
     
  4. Als de ander je aanbod om mee te denken aanneemt, dan helpen deze vragen:
    1. Wat is precies het probleem?
    2. Waar heb je hulp bij nodig?
    3. Wat heb je tot nu toe al ondernomen?
    4. Wat zijn je eigen ideeën om het op te lossen?
    5. Met welk deel van het probleem kan ik je helpen?
       
  5. Als je zelf nog andere ideeën hebt, draag dan twee of drie opties aan en vraag:
    Welk idee spreekt jou het meeste aan? Welke zou voor jou uitvoerbaar zijn?
    Daarmee laat je de ander kiezen welke oplossing het beste bij hem of haar past. Die oplossing gaat waarschijnlijk het beste werken voor de ander. Het wordt gemakkelijker om er verantwoordelijkheid voor te nemen, hij heeft er immers zelf toe besloten.
     
  6. Indien gepast: spreek uit dat jij gelooft dat de ander het voor elkaar gaat krijgen. Complimenteer waar mogelijk voor de stappen die de ander al heeft gezet.
     
  7. Maak duidelijke afspraken wie wat gaat doen.

Zorg ervoor dat je de aap bij de ander laat, of dat je hooguit gezelschap krijgt van meneer Nilsson!

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline