Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Communicoloog én communiconoom

Laatst werd ik door een goede vriend ‘communicoloog’ genoemd.  We hebben regelmatig gesprekken over onderwerpen die ons beide na aan het hart liggen: Hoe mensen met elkaar omgaan op het werk. Hoe je talent kunt helpen bloeien. Hoe je in organisaties mensen op de juiste plek helpt, zodat zij persoonlijke én organisatie ambities kunnen waarmaken. In contact met zichzelf en in contact met anderen.  Naar aanleiding van ons gesprek mailde hij me:

“Hoe vaak word je tegenwoordig nog verrast? Neem uit eten gaan. Je kijkt naar de kaart, er staan allemaal heerlijke gerechten op, maar nog slechts zeer zelden komt het voor dat je iets ziet staan wat je nog nooit gegeten hebt. Wanneer zag je je  laatste verrassende TV-programma, verbluffende app of waanzinnige vakantie. Probeer het maar.

TV en muziek hebben we tegenwoordig ‘on demand’. We hebben toegang tot een onuitputtelijke bron aan beeld en geluid. Daarmee is het een wegwerpartikel geworden. Hoe gaaf was het vroeger dat je na heel lang zoeken eindelijk die plaat wist te vinden die je al heel lang zocht. Je zette de naald in de groef en droomde weg. Het is niet voor niets dat de LP aan een revival bezig is. Het is de contrareactie op de huidige ontwikkelingen, men wil die emotie weer ervaren.

Naar mijn mening blijven er twee pijlers over waarmee we steeds weer verrast en geraakt worden. De eerste is boeken. Dat moment van contemplatie nadat je die laatste pagina van een indrukwekkend boek gelezen hebt blijft onbetaalbaar.

De tweede en allerbelangrijkste is en blijft ‘contact’. Het contact tussen mensen, ofwel ‘communicatie’ in de breedste zin van het woord. Zonder contact sterft de mens als sociaal dier uit. De mens, inclusief oprecht contact, heeft zijn uitdagingen. Ik heb de laatste tijd meer dan ooit ervaren hoe belangrijk het is dat er mensen zijn die om je geven, met je praten, je ondersteunen, kortom je mens laten zijn en laten voelen. Ik roep dan ook op om de ‘communicoloog’, de wetenschapper en specialist op dit terrein, in elk bedrijf in te zetten. Kort, krachtig en gefocust……. het effect zal groot(s) zijn!” 

Ik heb als communicoloog een mooi beroep. Als het lukt om mensen opmerkzaam te maken wat er gebeurt met een gesprek als ze vanuit contact communiceren met elkaar, dan is dat prachtig. Als er ruimte ontstaat om lastige onderwerpen op een respectvolle manier te bespreken, dan zie en voel ik de verwondering. Ik deel de blijdschap als er vanuit een worsteling nieuwe ruimte ontstaat en mensen in hun kracht komen.

Dat doet me altijd denken aan het moment dat mijn oudste zoon ontdekte dat hij kon lezen. We liepen in de stad, opeens stond hij stil en riep: “Kijk …  mama! Daar staat Blokker… en daar staat Perry!... en daar staat … “  De blijdschap, de verwondering, de zee aan mogelijkheden die ineens voor hem ontstond was geweldig om te zien en met hem mee te voelen. Een geweldig moment om mee te maken. Zijn dag kon niet meer stuk, en de mijne ook niet. Diezelfde verwondering zie ik vaak ook bij deelnemers in mijn trainingen. Dat zijn magische momenten.

Dus voel ik mij ook communiconoom: ervaringsdeskundig specialist op het terrein van voelend contact tussen mensen (of het gebrek daaraan), haptonoom. Affectiviteit in de breedste zin van het woord.
Er ging een nieuwe wereld voor me open toen bleek dat ik dat mijn talent om dingen aan te voelen ook kon inzetten in mijn werk: Welke vraag past? Wanneer mag ik die stellen om iemand verder te helpen? Als ik het thema aanvoel, wanneer mag ik helpen het te verhelderen?

Daarom zijn mijn trainingen geen vaardigheidstrainingen. Mensen weten vaak zelf heel goed hoe ze moeten communiceren of handelen als ze op een wezenlijk thema een besluit nemen. Zoals vorige week de deelnemer die besloot dat zij een heel duidelijke grens wilde trekken richting de werknemer die haar geregeld op een vervelende manier bejegende. Zij besloot dat zij op een vriendelijke en besliste manier niet meer over zich heen zou laten lopen, en wilde tegelijkertijd de relatie in stand houden. En dat lukte!  Wat er nodig was, was haar helpen dat besluit helder te krijgen. Daarna kon zij het gesprek op eigen kracht voeren. Oefenen met de trainingsactrice om te voelen dat ze het kon, om vervolgens in de praktijk het gesprek met vertrouwen te voeren. En ook dat lukte!

Haar dag kon niet meer stuk. En de mijne ook niet.

Welke momenten zijn voor jou magische momenten?
Ik nodig je uit om die in het commentaar veld te delen.

 

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline