Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

De magische communicatieratio

Uit onderzoek van wetenschapper John Gottmann blijkt dat dat stellen een veel grotere kans hebben bij elkaar te blijven wanneer elke negatieve uitwisseling (kritiek, schelden, kwetsen, negeren) in verhouding staat tot vijf positieve interacties (complimentje, aandacht, interesse, attent zijn, een knipoog, een glimlach, een lief gebaar). Dit wordt wel de magische communicatieratio in duurzame relaties genoemd. Dat is niet alleen in liefdesrelaties belangrijk, ook in collegiale relaties, met de buurman, huisgenoten en bij het opvoeden van je kinderen komt de ratio prima van pas. Complimenten zijn daar onderdeel van.

 

1:5 dus. Een negatieve uitwisseling kan worden 'geneutraliseerd' door vijf positieve interacties.
Interessant om eens een tijdje te turven hoe het eigenlijk staat met die ratio in jouw relatie tot je partner. Of in relatie tot pubers in je omgeving. Of in relatie tot je collega's. Wanneer je met je partner of met je gezin op vakantie bent, is ook een mooie gelegenheid, dan heb je namelijk veel meer tijd dan gewoonlijk om hier aandacht aan te besteden, en meestal doe je tijdens vakanties leuke dingen met elkaar, dus zijn dat uitgelezen kansen voor een extra compliment, of om de ratio in jullie voordeel te keren.

Complimenten worden wel de ‘Vitamine C voor de werknemer’ genoemd. Ik noem ze liever ‘Vitamine C voor de mens’, want ook kinderen, partners, ouders, vrienden en vriendinnen, schoonvaders en  -moeders knappen er van op.  Denk maar eens terug aan de laatste keer dat je zelf een compliment kreeg, dat deed je goed, of niet? 

Wanneer komt een compliment nou echt aan?

  • Een goed compliment moet echt zijn (niet bedacht of alleen voor het effect)
  • Kies een goed moment en een manier die bij de ontvanger past
    (niets zo vervelend als je een hekel hebt aan in het voetlicht staan, als een publiek compliment!)
  • Het compliment bestaat uit drie elementen:
    1. Het gedrag dat je hebt gezien en gewaardeerd
    2. Het effect dat dat had op jou, of je omgeving
    3. Het gevolg ervan voor de betrokkenen

Bijvoorbeeld:
“Jan, wat goed van je dat je extra tijd in het project hebt gestopt. Daardoor hebben we de krappe deadline gehaald. De klant was blij verrast en het heeft de relatie goed gedaan. Fijn om je erbij te hebben in het team. Dank je wel. ”

Een oprecht compliment brengt energie en daar knap je beide van op, dus.....

Wie ga jij vandaag een compliment geven?

Vind je complimenteren lastig of denk je nu juist:  

  • Die complimenten lukt wel, maar waarom zit ik altijd zo hard te werken in gesprekken?
  • Of hoe kan ik juist meer grip krijgen op lastige gesprekken? 
  • Of vraag je je af waarom je juist met die ene klant altijd zit te zwoegen?

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline