Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Deze vragen kun je altijd stellen

In vrijwel iedere training die ik geef, moedig ik deelnemers aan om meer vragen te stellen aan de ander, om op die manier de ander beter te leren kennen, beter aan te kunnen sluiten en de samenwerking te verbeteren. Dan vragen deelnemers om concrete handvatten, tips die ze direct kunnen toepassen in hun werk. Mensen willen dat over het algemeen graag, maar weten soms niet hoe. Daarom  bied ik je vandaag een aantal vragen, die je vrijwel altijd kunt stellen. Dank aan alle deelnemers met wie ik in de afgelopen tijd deze vragen op een rijtje heb gezet!

 

Vragen om een ander (op het werk) beter te leren kennen:

  • Waarom heb je ooit besloten deze studie te doen of dit vak te kiezen?
  • Wat was het moment dat je wist: dit past bij mij?
  • Wat houdt jou bezig op dit moment in je werk?
  • Wat vind jij belangrijk in dit werk en waarom?
  • Op welke manier leer jij gemakkelijk nieuwe dingen?
  • Welke grote of kleine droom ga jij realiseren?

Vragen die jou en de ander in een project of werkopdracht verder kunnen helpen:

  • Waar word jij enthousiast van in dit project en waarom?
  • Wat is jouw doel?
  • Wat verwacht je van mij?
  • Welke mogelijkheden of bezwaren zie jij?
  • Hoe zou het er volgens jou uit kunnen zien?
  • Welke problemen zou dit in jouw beleving kunnen oplossen?

Vragen waarmee je meedenkt met een ander, zonder dat je het probleem naar je toe trekt:

  • Wat is precies het probleem?
  • Waar heb je hulp bij nodig?
  • Wat heb je tot nu toe al ondernomen?
  • Wat zijn je eigen ideeën om het op te lossen?
  • Met welk deel van het probleem kan ik je helpen?

Een valkuil die op de loer ligt is dat jij vervolgens (met deze serie vragen  in gedachten) je volgende vraag gaat stellen. Wacht daarmee!

Luister eerst goed naar het antwoord. Stephen Covey heeft het al heel mooi gezegd: Luister met de intentie om te begrijpen, niet met de intentie om te antwoorden. Wanneer je goed luistert naar de ander dient zich meestal vrijwel vanzelf (vanuit interesse of nieuwsgierigheid) de volgende vraag aan.

Wanneer je je daardoor laat leiden, zul je na verloop van tijd dit lijstje niet meer nodig hebben!

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline