Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Een cadeautje in mijn tas ...

Niet lang geleden vond  ik na een trainingsdag in mijn tas een ingepakt cadeautje. Ik pakte het uit en vond een doosje Merci chocolaatjes met een briefje: “ Ik heb van de training genoten. Ik hoop dat jij hiervan net zo geniet.”  Wat een leuke verrassing was dit! 

Tijdens de training werkten we aan ‘complimenten geven en ontvangen’. Een leuk en spannend onderwerp. Leuk omdat het geven van complimenten aan elkaar zo’n positieve energie geeft, en spannend omdat een goed compliment geven een kwetsbaar moment kan zijn, in contact met de ander. In onze cultuur zijn we geneigd om te kijken naar wat er beter kan, in plaats van te complimenteren voor wat er goed gaat.  Als we een compliment krijgen gaan we soms toelichten waarom het compliment niet nodig is. Probeer eens alleen ‘Dank je wel’ te zeggen …

Complimenten worden wel de ‘Vitamine C voor de werknemer’ genoemd. Ik noem ze liever ‘Vitamine C voor de mens’, want ook kinderen, partners, ouders, vrienden en vriendinnen, schoonvaders en  -moeders knappen er van op.  Denk maar eens terug aan de laatste keer dat je zelf een compliment kreeg, dat deed je goed, of niet? 

Wanneer komt een compliment nou echt aan?

  • Een goed compliment moet echt zijn (niet bedacht of alleen voor het effect)
  • Kies een goed moment en een manier die bij de ontvanger past
    (niets zo vervelend als je een hekel hebt aan in het voetlicht staan, als een publiek compliment!)
  • Het compliment bestaat uit drie elementen:
    1. Het gedrag dat je hebt gezien en gewaardeerd
    2. Het effect dat dat had op jou, of je omgeving
    3. Het gevolg ervan voor de betrokkenen

Bijvoorbeeld:

“Jan, wat goed van je dat je extra tijd in het project hebt gestopt. Daardoor hebben we de krappe deadline gehaald. De klant was blij verrast en het heeft de relatie goed gedaan. Fijn om je erbij te hebben in het team. Dank je wel. ”

Een oprecht compliment brengt energie en daar knap je beide van op, dus.....

Wie ga jij vandaag een compliment geven?

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline

 

Reacties

Ik realiseer me ineens hoe weinig complimenten ik geef. Daar ga ik werk van maken, de eerste is al uitgedeeld.

Reactie toevoegen