Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Hét recept voor ruis in je communicatie

Ik ben ervan overtuigd dat het overgrote deel van mensen, pakweg 98 % of meer, de dag begint met de intentie er een goede werkdag van te maken. Mensen willen bijdragen, zinvol bezig zijn. Ik ben er ook van overtuigd dat mensen communiceren met elkaar, omdat ze willen dat hun boodschap gehoord wordt. Ze willen er een doel mee bereiken. Dat is de rode draad in wat ik hoor en zie wanneer ik in organisaties ben, wanneer ik praat met deelnemers aan mijn trainingen. Het valt mij op, dat mensen opvallend vaak goede intenties hebben, in welke functie of in welke sector ze ook werken.

Er zit ook een rode draad in het ontstaan van ruis in de communicatie. Hét recept voor ruis in je communicatie is: geen keuze maken, geen helder standpunt innemen en toch al het gesprek aangaan. Als je nog geen keuze hebt gemaakt of twijfelt over het standpunt dat je inneemt, kun je haast niet helder communiceren. De twijfel klinkt dan door in je communicatie. Je bent dan niet standvastig als je weerwoord of vragen krijgt.

Zoals de adviseur die haar baas advies moest geven welke van drie systemen de missie van het team het beste diende. Ze wist absoluut zeker welk systeem in haar ogen het beste was, maar twijfelde of zij haar advies wel kon beginnen met de heldere woorden: "Ik ben ervan overtuigd dat systeem A het beste is". Ze vroeg zich af hoe deze boodschap ontvangen zou worden en wilde het liever voorzichtig brengen. Dat maakte dat het advies wollig en onzeker overkwam.  

Of zoals de adviseur die niet uitsprak dat hij zonder beslissing van zijn bestuur de deadline voor een project niet kon halen. De taken die moesten gebeuren namen nou eenmaal een minimaal aantal weken in beslag. Maar hij aarzelde of hij het bestuur wel kon vertellen: "Ik heb voor het einde van de week een besluit nodig, anders kan ik de afgesproken  deadline niet halen".  Dat leverde hem stress en frustratie op, waar hij last van had.

Veel professionals weten ongeveer waar ze heen willen in een gesprek en nemen - vaak onder tijdsdruk - niet de voorbereidingstijd (soms maar 10 minuten) om hun gedachten te ordenen of hun standpunt te bepalen. Dat is jammer, want zo gaat een hoop tijd - veel meer dan 10 minuten - en een hoop energie verloren.

Wat helpt dus om helder te communiceren?

  1. Neem de tijd om stil te staan bij je eigen standpunt, je eigen doel.
  2. Omschrijf je doel of standpunt in maximaal 2 zinnen (als dat je niet lukt, is je voorbereiding nog niet voldoende).
  3. Kom je er alleen niet uit, zoek een sparringpartner: vaak is hardop denken met een ander in de buurt al voldoende.
  4. Ga het gesprek pas aan als je je standpunt helder hebt.
  5. Vertel je besluit of je standpunt aan de start van je gesprek.
  6. Ga daarna pas beargumenteren of onderbouwen hoe je tot dat besluit bent gekomen.

Succes!

Iedere 10 minuten die je besteedt aan planning en voorbereiding levert zeker een uur tijdwinst op gedurende de week die volgt. Dat lijkt mij de moeite waard.

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline