Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Help, ik loop vast op die kritische vraag!

“Ja, zie je wel, nu zit ik vast. Ik denk, ik heb het niet goed gedaan, hier kom ik niet meer uit. Hier ga ik normaalgesproken proberen de ander te overtuigen. Ik weet dat dat niet werkt, maar wat nu?”

In dit geval kreeg de deelnemer, ik zal hem Jan noemen, een kritische vraag op zich af. “Ik hoor mezelf ratelen. Op dat moment weet ik dat het niet effectief is, maar ik weet ook niet wat ik dan beter kan doen.”

 

Jan zat in het rollenspel in een adviesgesprek met een klant. De klant (trainingsactrice Tet van der Donk in haar rol van klant) wil een oplossing voor haar probleem. Jan denkt de oplossing te weten, maar de klant is nog niet overtuigd. Zij stelde de vraag: “Maar hoe weten we of jouw oplossing gaat werken? Dat is mij nog niet helder.”

Jan schrikt en heeft het gevoel dat hij het gesprek tot aan dat punt niet goed heeft gedaan.

Wat in mijn beleving niet terecht is. Hij is alleen nog niet op het punt waar hij naartoe wil in het gesprek. 

Jan reageert, net zoals veel deelnemers, op de schrik. Die schrik zorgt voor grofweg twee reacties op dit soort kritische vragen. Ik vergroot ze hier voor de duidelijkheid iets uit.

  1. Ofwel de deelnemer geeft zichzelf de schuld: “Ik heb het niet goed gedaan, want de ander begrijpt mij niet”.
    En gaat hard aan het werk door het bijvoorbeeld nog een keer uit te leggen.
  2. Ofwel de deelnemer geeft de ander de schuld: “Hij heeft niet goed geluisterd, hij neemt mij niet serieus”
    En gaat (meer of minder geïrriteerd) harder zijn best doen om toch gehoord te worden.

Beide reacties hebben tot gevolg dat de deelnemer – vaak onbedoeld – gaat ‘zenden’ in de communicatie en in de ‘overtuig-stand’ terechtkomt.

Beide reacties kunnen overigens waar zijn. Echter, in dit soort situaties ligt de oplossing niet in ‘waarheidsvinding’ (wie heeft gelijk?).

De oplossing zit besloten in de vraag: Hoe zorg je dat je het in dit gesprek samen blijft doen? Zodat het contact behouden blijft.

Dat zal ik toelichten aan de hand van een aantal plaatjes.

Een soepel lopend gesprek ziet het er zo uit.

Het symbool tussen de poppetjes in (de lemniscaat) is het teken voor oneindigheid en staat hier symbool voor de wederkerigheid in de communicatie tussen jou en de ander.

De pijlen boven de lemniscaat is wat de spreker inbrengt in het gesprek, de pijlen onder de lemniscaat hoe de ander de boodschap ontvangt. Op het kruispunt heb je contact met elkaar, de oranje cirkel.

Zolang je goed contact hebt, doe je het gesprek ‘samen’. 

Wanneer je een van de twee reacties hebt op een kritische vraag, die ik hierboven beschreef, dan ziet dat er vaak zo uit:

De ander stelt een kritische vraag. In jouw reactie neem jij niet meer de weg langs het kruispunt maar ga je 'bovenlangs' en probeer je de ander te overtuigen. Daarmee verbreek je (deels) het contact, want je komt niet meer langs het middelpunt. Waarop de ander, vaak onbewust, reageert op het verlies van contact.

Met als gevolg dat er vrijwel altijd een verwijdering ontstaat:

  • Ofwel de ander reageert precies zoals jij al had aangenomen, en je geeft jezelf de schuld, waardoor jij denkt: “Zie je wel ik ben nog steeds niet duidelijk, ik doe het weer verkeerd… help!”
    En met deze gedachte verlies je opnieuw iets van het contact met de ander.
  • Ofwel de ander reageert precies zoals jij al had aangenomen, en je geeft de ander de schuld, waardoor jij denkt: “Zie je wel, hij luistert niet, wat een eigenwijze ... Ik leg het nog één keer uit en dan stop ik ermee, dan heb ik mijn best gedaan.”
    En met deze gedachte verlies je opnieuw iets van het contact met de ander.

Maar er is een derde weg.
Een manier die in de plaats komt van overtuigen en die ervoor zorgt dat je nader tot elkaar komt en je het gesprek ‘samen’ blijft voeren.

Bij de derde weg, is je grootste focus: contact houden, dus langs het middelpunt gaan van de lemniscaat. Daar zijn verschillende manieren voor. Een ervan is: de ander vragen blijven stellen. Deelnemer Jan uit het voorbeeld zou bijvoorbeeld kunnen vragen: “Welk deel van de oplossing is voor jou nog niet logisch?”

Vragen stellen is altijd onderdeel van de oplossing.

Door juist op zoek te gaan naar waar jullie elkaar op de inhoud zijn kwijt geraakt in het gesprek, behoud je het contact en komt het onderwerp bij wijze van spreken tussen jullie in op tafel te liggen.

Dan kun je samen op zoek gaan naar een oplossing en wordt die oplossing ook van jullie samen.

 

Dat klinkt heel simpel: ga meer vragen stellen. Je hebt het vast al eens als tip meegekregen in een training, of van collega’s met wie je je situatie hebt besproken. Toch merk ik dat dat niet voor iedereen even gemakkelijk is. Want welke vragen stel je dan? Welke vragen zijn effectief? Hoe stel ik ze, zonder dat het lijkt op een vragenvuur?

Het kan lijken alsof je ‘gevangen’ zit in jouw manier van omgaan met de situatie. Dat er geen enkele vraag in je opkomt, ook al weet je dat het effectief zou zijn om vragen te stellen.

Je kunt je op verschillende manieren hierop voorbereiden: Je kunt zelf al vragen opschrijven van tevoren, die je zou kunnen stellen. Een tijdje onderzoeken welke vragen voor jou werken. Of samen met iemand anders vragen voorbereiden.

Omdat veel mensen leren door te doen, geloof ik als trainer ook in oefenen met je gesprekken. In mijn trainingen geloof ik om die reden in samenwerken met een trainingsacteur. Zéker wanneer het gaat om een gesprek op je werk waar iets vanaf hangt. Oefenen met een trainingsacteur heeft voor mij als doel: Ontdekken welke manier bij jou past, welke manier werkt in jouw situatie. Ontdekken dat je het kunt. Want als je het in de training kunt, kun je het ook op je werk.

 

Dus heb ik als trainer nagedacht hoe ik ervoor kan zorgen ik de situatie waarin jij het moeilijk hebt, in een trainingssituatie zo goed mogelijk kan nabootsen. Waarbij het rollenspel zo effectief mogelijk is voor jou en dus het rendement zo groot mogelijk is voor jou. Dat is door 1-op-1 te oefenen. Meerdere malen achter elkaar, zodat je kunt ontdekken wat werkt - voor jou, op jouw manier.  Daarom heb ik de training 'Rust en Resultaat in lastige werkgesprekken' ontwikkeld.

 

Dit is een individuele training (die je los kunt volgen, of als onderdeel van een individueel traject), waarin jij oefent met jouw situatie, onder begeleiding van mij en mijn vaste trainingsactrice Tet van der Donk. Waar loop jij tegenaan? Wat wil jij oefenen? Jij bepaalt. Niet wij, of andere deelnemers. Wij denken met jou mee. En we gaan door totdat jij goed voorbereid dat lastige gesprek vol zelfvertrouwen in de praktijk kunt doen.  Want ik geloof dat jij dat kunt. Net zoals de anderen die deze training volgden. Zonder uitzondering hebben zij die situaties waar zij mee worstelden om kunnen buigen in hun voordeel. Daarom geloof ik dat dat ook voor jou zo zou kunenn werken.

 

Voor mij is dat het mooiste wat er is als trainer: mensen helpen om te ontdekken dat ze meer kunnen in gesprekken dan ze denken. Op een manier die bij hen past. En zo het resultaat bereiken dat ze voor ogen hebben, samen met de mensen met wie ze samenwerken. Dan is mijn missie geslaagd.

Wil je overleggen over de situatie die jij lastig vindt, of kennismaken met mij? Neem dan contact met me op, of bel me op 06-41527835.

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline

 

Reactie toevoegen