Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Het gebeurt in de stilte

Afgelopen week gaf ik training aan een groep praktijkbegeleiders. Zij verwelkomen binnenkort een groep nieuwe collega’s, die van een opleiding afkomen en hun leerperiode in de praktijk starten. Allemaal vonden ze complimenten geven leuk. Niemand zag op tegen feedback geven over beginnersfouten bij deze groep nieuwe collega’s: fouten mogen maken hoort bij een leerproces en je leert van die fouten.

Ze vertelden me dat ze het wél lastig vinden om feedback te geven aan collega’s in hun team. Lastig, omdat ze al een tijd samenwerken op een vaste manier. Spannend, omdat ze een drempel in zichzelf over moeten: wie ben ik om hier iets over te zeggen?

Een van de deelnemers besloot een dergelijk gesprek met haar collega Mona te oefenen (niet haar echte naam en gespeeld door een trainingsactrice). Deze collega maakt geregeld grappen ten koste van anderen in het team. Dat stoorde haar al enige tijd. In het eerste rollenspel vertelde ze haar collega Mona, dat ze haar grappen ten kosten van anderen vervelend vond en dat die voor haar de sfeer in het team onplezierig maakte. Ze ging in op de tegenwerpingen, er ontstond discussie.

“Ik kom er niet doorheen!” verzuchtte ze…. 

Ik vroeg: "Zou je eens willen herhalen wat je hebt gezegd, en dan een stilte laten vallen? En onderzoeken wat er dan gebeurt?"

Dat wilde ze wel. Dus ging ze het gesprek opnieuw aan:

“Mona, ik vind het heel vervelend als je grappen maakt die ten koste gaan van anderen. Ik heb er last van, het beïnvloedt de sfeer in het team op een negatieve manier.”

Mona: “Ah kom op, je kan toch wel tegen een lolletje? Ik bedoel er toch niks kwaads mee? Iedereen lacht erom….”

”Ik meen het Mona, ik vind die grappen heel vervelend, want ze gaan ten koste van anderen…”

Stilte…

Mona: ”Ah, kom op…”

”Nee, ik meen het…”

Stilte…

Mona: ”Je meent het echt he?”

“Ja.”

Stilte…

Mona: “… Maar ik mag toch wel grappen maken?”

”Tuurlijk wel. De grappen die je maakt die niet ten koste gaan van anderen vind ik leuk, daar kan ik zeker om lachen. Maar die andere niet. Je weet het verschil toch?”

Stilte…

Mona: ”Ja, dat weet ik wel, maar ze zijn zo gemakkelijk te maken en er wordt wél om gelachen.”

”Dat is wel zo, maar de grappen die ten koste gaan van anderen zijn niet écht grappig. Er is een verschil met die andere grappen…”

Stilte…

Mona: ”Tja, daar heb ik eigenlijk niet zo bij stil gestaan. (stilte) De sfeer in het team is ook voor mij belangrijk, dat is een van de redenen dat ik graag grappen maak.(stilte) Ik wil er wel rekening mee houden…”

Er ontstond een gesprek waarin ze afspraken met elkaar maakten.

Na afloop reageerde de deelneemster: “Dat is ook wonderlijk! Door de stilte kom ik er wél doorheen! Maar het is ook heel spannend zeg, stil zijn in een gesprek!"

Het gebeurt in de stilte. Ik vind dat altijd wonderlijk. Want wat gebeurt daar nou precies in die stilte?

  • In de stilte realiseer je je meestal pas écht wat er gezegd is.
  • De stilte geeft tijd om je te realiseren dat er een beroep op je wordt gedaan.
  • De stilte geeft bedenktijd.
  • De stilte geeft aan dat het menens is.
  • De stilte raakt.
  • De stilte maakt het mogelijk om een wending te maken in het gesprek, vaak zonder gezichtsverlies voor degene die wordt aangesproken.

Dat gebeurt in de stilte.

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline