Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

"Hoe kan ik anderen zover krijgen, dat ze .... ?"

Regelmatig word ik gevraagd trainingen Effectief Beïnvloeden te geven.
Vaak zijn de deelnemers mensen die in hun werk dingen van anderen gedaan moeten krijgen, zonder dat ze formeel de hiërarchie hebben.  Zij zijn dus niet de leidinggevende in hun rol.
Zij vragen me geregeld: "Hoe kan ik mensen zover krijgen, dat ze de dingen gaan doen die ik van ze vraag? Ik heb immers geen zeggenschap over hen .... "

Wanneer ik trainingen geef aan leidinggevenden hoe zij effectiever kunnen werken in hun rol,  stellen zij vaak dezelfde vraag: "Hoe kan ik mensen zover krijgen, dat ze de dingen gaan doen die ik van ze vraag? Ik ben dan wel hun leidinggevende, maar dat betekent niet altijd dat ze het doen..."

De wens is: leer mij de truc, waarmee ik anderen in één klap kan overtuigen om mij te helpen mijn doel na te streven - zodat ze in een keer gaan doen wat ik van ze wil.

Beïnvloeden is te leren. Beïnvloeden zonder macht is niet wezenlijk anders dan beïnvloeden wanneer je de formele macht wel in handen. Ik ken geen truc die in één keer werkt. Wat werkt dan wel?

Om gericht te kunnen beïnvloeden moet je weten

  •  Wat jouw doel is
  •  Wat je van de ander verwacht
  •  Welk middel je kiest om je de boodschap de wereld in te brengen

Om gericht te kunnen beïnvloeden moet je weten

  •  Welk doel de ander nastreeft
  •  Wat  de ander verwacht
  •  Waar de gezamenlijkheid en de bezwaren zitten in jullie streven

Wanneer je anderen wilt beïnvloeden (met of zonder formele macht) is het slim om gebruik te maken van de wetmatigheid die altijd speelt tussen mensen: het principe ''gedrag beïnvloedt gedrag". Vaak is een persoonlijk gesprek handig, meestal wel meer dan één. Eenmaal in gesprek komt het erop aan dat je het gesprek stuurt om eerst naar doel en verwachting van de ander te vragen en daar met oprechte aandacht naar te luisteren. Vervolgens kun je jouw doel en verwachting inbrengen en de ander vragen naar jouw standpunt te luisteren. Om daarna samen te onderzoeken waar jullie doelen en verwachtingen overeen komen. Tenslotte kun je afspraken gaan maken.

Dat is het startpunt.

Daarna volgt er vaak nog een proces van afspraken regelmatig herhalen (of bijstellen), waarbij je elkaar aanspreekt als een van beide de afspraken niet of niet geheel nakomt. Dan komt er een dialoog op gang, die voortduurt. Dan kun je in ieder gesprek de resultaten beïnvloeden.

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline