Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

"Je hoeft alleen maar te luisteren!"

Dat was de uitspraak van een van mijn deelnemers, die met mij een trainingsprogramma doorliep, om te groeien in haar stijl van begeleiden en communiceren.  Ik dacht: "Wow, van strijd naar blij in zeven weken."

Deze deelnemer kwam aanvankelijk nogal aanvallend over in haar aanwezigheid en opmerkingen. Ze werkte als vakinhoudelijk 'vraagbaak' voor minder ervaren collega's : anderen kwamen  haar 'lastig vallen' met vragen, net op momenten dat zij druk was. Of ze stelden vragen die zij al eerder had beantwoord: 'ik word er doodmoe van, ze luisteren gewoon niet!' Ze ondervond veel strijd in haar werk, was kribbig en ging vaak moe naar huis, vertelde ze.

Gaandeweg de bijeenkomsten bleek dat ze de neiging had om buiten proportie dienstbaar te zijn naar anderen. Ze had voortdurend het gevoel dat zij vraagbaak én probleemoplosser moest zijn, ook als anderen hun verantwoordelijkheid niet namen.

De grootste eye opener in gesprekken voor haar, waren de verschillen tussen waarnemen en interpreteren. Stel je de volgende oefening voor: een trainingsacteur komt de ruimte binnen alsof hij een medewerker is in het team. Hij is luid aan het praten in zijn telefoon, smijt zijn tas neer, maakt geen contact, loopt nog een keer op en neer, gaat onderuit gezakt zitten, zucht een paar keer diep, gooit zijn telefoon in zijn tas en zegt: "goedemorgen zeg!"

We inventariseren wat iedere deelnemer heeft gezien. We maken daarbij onderscheid tussen feitelijke waarnemingen, zoals "hij voert een telefoongesprek, hij gaat onderuit gezakt zitten" en interpretaties van de kijkers "hij had ruzie thuis, hij is niet gemotiveerd om te werken, hij heeft geen zin vandaag!" Vervolgens gaan de deelnemers één voor één in gesprek met deze 'medewerker'. 

Je hebt altijd een keuze hoe je de start van het gesprek insteekt. Stel dat je start met jouw interpretatie "Hey, zeker geen goeie dag vandaag hѐ, had je ruzie thuis?" Dan zul je je af en toe vergissen en discussie of - erger nog - strijd veroorzaken.

Wanneer je je waarnemingen benoemt en de interpretatie aan de ander overlaat, klinkt dat misschien zo: "Joh, ik zag je net binnenkomen, je klonk alsof er iets aan de hand is, hoe is het vandaag?" Daarmee ontstaat (sneller) contact en een gesprek over wat er aan de hand is. Na een kort gesprek kan de medewerker aan zijn werk beginnen, omdat hij zijn hart gelucht heeft, zich gezien en gehoord voelt. Vaak is dat al voldoende en hoeft er geen probleem opgelost te worden, kun je beide over tot de orde van de dag.  

Mijn deelneemster ontdekte dat zij veel interpreteerde, aannames deed over op te lossen problemen en daar inderdaad heel druk mee was. Ze ontdekte dat ze van de aannames en de daaropvolgende gesprekken heel kribbig werd. Tussen de trainingsdagen in veranderde ze dit met vallen en opstaan in haar dagelijkse werk en kreeg er gaandeweg aardigheid in. Ze kreeg zelfs een compliment dat ze zo behulpzaam was geweest: "je hoeft alleen maar te luisteren! ... en de juiste vragen te stellen, dat ook." Ze zag er blij uit en had weer veel meer plezier in haar werk. Ook ik ging blij naar huis.

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline