Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Mijn blinde vlek

Recent heb ik zelf weer eens aan den lijve mogen ervaren wat ik deelnemers leer in trainingen: Als  een gesprek stroef verloopt en je wilt het anders, heeft het zin heeft om te achterhalen wat er ‘onder de waterlijn’ speelt.  Voor wie de ijsbergtheorie niet kent hier een ultrakorte samenvatting: 

Je vergelijkt de inhoud van een gesprek met een ijsberg.

Boven de waterlijn is alles wat zichtbaar is: gedrag, kennis, de woorden die worden uitgesproken in een gesprek en hun betekenis. Onder de waterlijn is alles wat onuitgesproken blijft: afspraken hoe wij met elkaar omgaan, persoonlijke overtuigingen over het onderwerp, over hoe het hoort, emoties, je normen en waarden en je ervaringen uit het verleden. 

Onrustig 
Ik was in gesprek met een opdrachtgever waar ik in de eerste gesprekken een beetje nerveus  van werd. Ik kreeg weinig hoogte van haar en vond het lastig om contact te maken. Dat maakte dat ik wat afwachtend reageerde en ik achteraf bedacht: het was geen slecht gesprek, maar het had effectiever gekund.  En belangrijker nog: ik was onrustig en daar wilde ik graag vanaf.

Ik kwam er niet goed achter waar mijn onrust precies vandaan kwam en wat ik eraan kon doen. Dus besloot ik deze 'blinde vlek' met een collega te bespreken. Haarscherp analyseerde zij:  Ik wil heel graag goed contact maken voordat ik essentiële zaken bespreek. Terwijl deze opdrachtgever iemand is, die zaken wil bespreken en geen ruimte maakt voor persoonlijk contact omdat zij een overvolle agenda heeft. En dat voelt stroef.

Hoe dan wel?
Na het overleg met mijn collega ging ik met een nieuw voornemen met de opdrachtgever in gesprek. Ik besloot mijn streven naar goed contact los te laten en het gesprek meer zakelijk te starten: agendapunten, tijdbewaking regelen, checken of zij aanvullende agendapunten had, de inhoud en afspraken strak bewaken  ….  om bij haar stijl aan te sluiten. 

Het resultaat 
Het wonderlijke was dat ik daarmee aansloot bij hoe zij in elkaar steekt en dat dat ruimte maakte voor persoonlijk contact, een grapje tussendoor, het gemakkelijk bespreken van een lastig onderwerp dat ik op de agenda had staan …. én we waren binnen de afgesproken tijd klaar. Het gesprek liep verrassend soepel. We kregen waar we beide op uit waren:  alle agendapunten bespreken én persoonlijk contact maken.

Rust én resultaat in het gesprek en met een tevreden gevoel naar huis !

Welke blinde vlek heb jij?
En met wie ga jij in gesprek om die blinde vlek op te sporen?

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline