Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

'Mmm ... niet helemaal wat ik had verwacht'

Je hebt snoeihard je best gedaan, hard gewerkt en je bent trots op het resultaat. En dan is dit de reactie! Misschien word je boos, opstandig of verdrietig. Misschien liggen teleurstelling en ontmoediging op de loer. In elk geval vinden de meeste mensen dit niet leuk om te horen.

Verwachtingen. We hebben ze allemaal.

Zeker op het werk doen de meeste professionals hun best om verwachtingen af te stemmen en uit te laten komen. Vaak lukt dat, maar soms ook niet. Dan merk je achteraf dat de verwachtingen anders waren dan je meende te hebben afgestemd. Soms met lauwe reacties als gevolg, zoals in de titel van dit verhaal. Hoe weet je nou of je de verwachtingen goed genoeg hebt afgestemd?

Waarschijnlijk heb je al eens gehoord van afspraken SMART maken, taken en verantwoordelijkheden verhelderen, beginnen met het omschrijven van het eindresultaat, doelen en mijlpalen stellen en tussentijdse evaluaties houden. Die dingen helpen allemaal.

Toch is er een belangrijke succesfactor bij het afstemmen van verwachtingen die minder vaak belicht wordt. Afstemmen klinkt alsof dat eenmaal goed moet gebeuren en dat je er dan bent. Afkaderen en vervolgens ieder aan zijn afspraken houden. Terwijl de kracht zit in de herhaling!

Op veel werkplekken wordt actie hoog gewaardeerd omdat daar vaart in zit. Je bent immers hard aan het werk om resultaten te realiseren. Omdat omstandigheden zelden gelijk blijven (zeker niet naarmate een klus langer duurt) is 'voortdurend afstemmen' een succesfactor.

Mijn advies is daarom om iedere keer als je de voortgang bespreekt deze onderwerpen ter sprake te brengen:

  • Het doel: waar doen we het voor?
  • De verwachtingen die de ander heeft: hoe ziet het eruit als het klaar is?
  • Vraag actief naar bezwaren of problemen, zodat je kunt bespreken hoe je daarmee om gaat
  • Vraag actief of het tijdpad dat je hebt afgesproken nog steeds klopt
  • Jouw verwachtingen van anderen, spreek die helder uit: ik verwacht van jou dat je....
  • Wanneer je een 'onderbuikgevoel' hebt of twijfelt, spreek dat uit en onderzoek waar dat vandaan komt
  • Spreek anderen aan op afspraken die niet zijn waargemaakt

Belangrijk als je als externe een opdracht aanneemt: spreek af hoe de opdrachtgever het liefst op de hoogte gehouden wil worden: iedere week een telefoontje, bij iedere factuur een geschreven update, iedere veertien dagen even met de benen op tafel om bij te praten: dat voorkomt verrassing en teleurstelling later in het proces.

Wanneer je dit doet, ontdek je vroegtijdig wanneer de ander - of jijzelf - van de ingeslagen koers afwijkt. Dan kun je snel bijsturen en dat versoepelt de samenwerking. Het maakt je samen verantwoordelijk.

Daarmee kun je aan het einde ook samen tevreden zijn met het resultaat!

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline