Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Tempo!

In de meivakantie stond ik op het station van Potsdam in de rij om een treinkaartje te kopen naar Berlijn. Ik was tweede in de rij en mijn trein zou over 10 minuten vertrekken. Ik dacht dus dat ik ruim op tijd was om die trein nog te halen.

Terwijl ik stond te wachten bekeek ik wat er aan de balie voor me gebeurde. Een bejaard echtpaar met rollators werd geholpen door een uiterst vriendelijke baliemedewerkster. Niet alleen kochten ze een kaartje, er werden allerhande wetenswaardigheden uitgewisseld. Ze leken alle tijd van de wereld te hebben.

Ondertussen zag ik de klok tikken en ik wist dat de eerstvolgende trein een half uur later pas zou gaan. Hoewel ik op vakantie was en alle tijd had,  verheugde ik me op mijn bezoek aan Berlijn en wilde ik deze trein toch echt halen. Drie minuten voor vertrek: eindelijk was ik aan de beurt! De dame achter de balie was ook tegen mij héél vriendelijk en nam ook voor mij álle tijd!

Ik wilde alleen maar kaartje voor de trein, géén praatje, wél mijn trein halen.  We hadden een tempoverschil!  Zij bleef helemaal zichzelf in het tempo dat ze bij de vorige klant ook had gehad. Ik voelde mijn ongeduld kriebelen en spoorde haar gehaast aan voor het kaartje en benoemde de korte tijd die er nog was voor vertrek. Dat vertraagde echter alleen maar.... Boos worden over haar vriendelijkheid leek me ongepast, ook al ergerde ik me eraan.  Uiteindelijk sprong ik vlak voordat de deuren dicht gingen op tijd in de trein. Pffff.... Had ik maar gedaan wat ik mijn deelnemers adviseer tijdens de trainingen, bedacht ik me terwijl de trein in beweging kwam. Dat had me waarschijnlijk wat stress bespaard.

Ik kom tempoverschillen tussen mensen vaak tegen in mijn trainingen. Wanneer het tempo van de één heel verschillend is dan dat van de ander, levert dat wrijving op.  De reactie van betrokkenen is vaak:
               "De ander is zo traag...."   
               "De ander is te snel...."  
               "Waarom ziet hij niet dat  ... "
               (vul in:  ik ongeduldig ben, ik haast heb, hij mijn tijd verdoet, de trein zometeen vertrekt...)  
               "Waarom past hij zich niet aan mij aan?"

Je ergeren aan de ander helpt niet. De ander aansporen om jouw tempo over te nemen werkt ook vaak niet. Er is niet één strategie die altijd werkt.

Wat je wel kunt doen, als je merkt dat je wenst dat de ander verandert:

  1. Je realiseren dat 'de ander veranderen' een zinloze missie is
  2. Je realiseren dat jij invloed hebt op jouw aandeel in het gesprek en dat je daarmee het gesprek kunt beïnvloeden.
  3. Maak (oog)contact, begroet de ander
  4. Vertel hoe jij je voelt en maak je verzoek aan de ander heel concreet
  5. Spreek het vertrouwen uit dat het gaat lukken
  6. Glimlach
    (Niemand gaat graag harder lopen voor een chagrijnig gezicht!)
  7. Bedank de ander voor zijn hulp en inspanning

Bijvoorbeeld: "Goedemiddag, ik ben gehaast omdat ik graag mijn trein wil halen. Die vertrekt over 3 minuten. U kunt mij vast op tijd aan een kaartje helpen..... (daarna) Dank u wel!"

Of: "Ik heb je hulp nodig Kim. Je gaat me te snel. Ik wil graag goed begrijpen waar ik ja op zeg. Wil je me uitleggen wat je precies van me vraagt en wanneer? Dan kan ik er zeker van zijn dat ik het ook waar kan maken als ik hier ja op zeg.....(daarna) Dank je. "

Wat ga jij zeggen in jouw situatie?

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline