Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Vijf minuten die verrassend veel verschil maken.

“Waarom blijf ik soms toch achter met zo’n ontevreden gevoel? Ik ben hartstikke goed in de relatie leggen in gesprekken…” Met die vraag kwam Mira bij me. Ze is een expert in haar vakgebied. Ze praat regelmatig bij met haar directeur. Maar die gesprekken zijn voor haar lang niet altijd bevredigend. 

 

Mira en ik hebben een spar-gesprek, waarin ik haar help om haar gedachten te ordenen en met haar meedenk hoe zij die gesprekken kan optimaliseren. Gaandeweg ons gesprek realiseert zij zich, dat ze alle informatie uit haar vakgebied die ze nodig heeft tijdens een gesprek, zo kan opdiepen, zonder dat ze zich voorbereidt. Dat voelt goed.

 

“Wat was het doel van het gesprek dat je met je directeur had?” vraag ik.

 

Het blijft even stil. “Nou, … we praten regelmatig bij, wat er speelt … Hij vindt dat prettig, hij is mijn opdrachtgever, zou je kunnen zeggen.“

 

“Wat was jóuw doel met dit gesprek, anders dan bijpraten? Wat wil jíj met deze gesprekken?”  

 

Mira: “Ik realiseer me dat ik geen doel voor ogen heb met deze gesprekken, anders dan bijpraten. Nu je het zo duidelijk vraagt: Ik geef heel veel aandacht aan het verstevigen van de relatie, maar ik heb zelf geen duidelijk doel.” 

 

We denken samen hardop welke doelen ze zou kunnen stellen met deze afspraken. 

 

Op een gegeven moment zegt ze: “Zou daar mijn ontevreden gevoel vandaan komen? Dat ik vertrek na ‘een gezellig gesprek’, maar dat ik het gevoel heb dat ik niks heb bereikt?”

 

Dat zou heel goed kunnen. 

 

Ik ontmoet veel deelnemers in mijn trainingen die niet gewend zijn om doelen te stellen. Die zich überhaupt niet voorbereiden op gesprekken. Die zeggen: “Ik ga open het gesprek in, ik zie wel hoe het loopt.” 

 

Daar hoeft niks mis mee te zijn. Het geeft inderdaad een open blik en een fris hoofd aan de start van het gesprek. Toch stel ik bewust altijd hardop de vraag: Hoe helpt het jou om helder te zijn over wat jij naar voren wilt brengen? Want als je weet waar jij heen wilt, dan kun je koers kiezen. Mét diezelfde open blik en een gefocust hoofd. 

 

Vaak zie ik dan dat deelnemers ineens heel duidelijk kunnen zijn in hun communicatie, wanneer ze een duidelijk doel voor ogen hebben. 

 

Ze kunnen koers kiezen, juist omdát ze weten wat ze willen bereiken. 

 

Zoals Mira nadien zei: "Ik merk dat het denken aan mijn doel me helpt meer te focussen en mijn eigen plek in het gesprek meer in te nemen. Dat geeft tegelijk ruimte om - op het gespreksmoment zelf - meer bezig te zijn met de inhoud én de relatie. Het blijkt inderdaad rust te geven en maakt de kans groter dat ik het resultaat haal dat ik graag wil bereiken."

 

Als ik in een training begin over voorbereiding op je gesprekken, merk ik dat deelnemers vaak verwachten dat dat een lang, saai en moeizaam proces wordt. Ze zijn vaak niet gewend er tijd voor in te plannen, en schuiven het graag voor zich uit. Of het is het eerste dat erbij in schiet, als ze door hun drukke agenda in tijdnood komen. 

 

Daar heb ik iets op bedacht: een vrolijke (en toch serieuze) checklist, die ik met je wil delen: Vijf minuten die verrassend veel verschil maken.

 

Het is een checklist voor je gespreksvoorbereiding in de vorm van een stripverhaal: plaatjes én woorden. Een checklist waar de ogen van mijn deelnemers van oplichten en waar ze spontaan aan beginnen. 

 

  • Die je éven laat nadenken over jouw eigen doelen en de vragen die jij hebt.
  • Die je éven laat nadenken over wat je van de ander kunt verwachten, en hoe jij daarop wilt reageren.
  • Die jou er even aan herinnert welke gezamenlijke doel je ook alweer hebt met je gesprekspartner.

 

Nieuwsgierig geworden?

Download de checklist “Vijf minuten die verrassend veel verschil maken” nu, zodat je er bij je eerstvolgende gesprek profijt van hebt. 

Ik zou het leuk vinden als je hieronder met me deelt, welk effect deze checklist voor jouw gesprekken heeft.

 

Wil je liever naar aanleiding van deze checklijst met me in gesprek? 
Bel me gerust: 06-41527835

 

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke communicatie. Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Daar knap je van op, thuis én op het werk. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken die voor jou lastig zijn, je succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag (vrijblijvend) tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Dan wil ik je graag uitnodigen voor mijn Zomerlezing op 4 september, getiteld 'Ja' zeggen tegen anderen, zonder 'nee' te zeggen tegen jezelf. Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline

 

 

Reactie toevoegen