Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Waarom jouw eigen manier zo belangrijk is

Je kent het misschien wel: je zit in een training. De trainer leert je een nieuw model of een nieuwe theorie, die interessant is. Het biedt je inzicht en een andere manier van kijken naar je werk, die echt iets waardevols toevoegt. De trainer vertelt je hoe je het toe kunt passen in jouw werk en ook dat klinkt veelbelovend. Je hebt goede voornemens hoe je het gaat inzetten. Vervolgens kom je terug op je werk en aarzel je om ermee aan de slag te gaan. 

Enerzijds omdat de praktijk van alledag je aandacht weer vraagt (want tijdens de training is je werk blijven liggen). Maar je aarzelt ook omdat het nieuw geleerde ongemakkelijk voelt, alsof het niet van jou is. Nu je er opnieuw naar kijkt blijkt het toch lastiger om toe te passen dan je dacht. En dus stel je het nog even uit, want je wilt wel dat het goed gaat als je iets nieuws gaat doen. Misschien vraag je je zelfs af wat er gebeurd is met jouw eigen enthousiasme dat er tijdens de training toch echt was. 

De vraag hoe je geleerde kennis zo effectief mogelijk toepast in de praktijk fascineerde me al tijdens mijn studieArbeids en Organisatiepsychologie. In mijn afstudeeronderzoek vergeleek ik diverse opzetten van bedrijfstrainingen met elkaar, en onderzocht ik welke manier in de praktijk het meest rendement opleverde. Dat is mijn hele werkzame leven een leidraad gebleven. Maar ook mijn studie Haptonomie droeg bij aan mijn methode van nu: als iets niet goed voelt, ook al weet je rationeel dat het klopt, is dat een extra hindernis om ook daadwerkelijk over te gaan op een nieuwe manier van werken. 

Sinds ik zeven jaar geleden mijn eigen trainingsbureau Samen in gesprek gaan begon, kan ik de trainingen inrichten zoals ik geloof dat goed is. Dus heb ik gaandeweg geleerd wat de beste werkvormen zijn. Ik creëer een leeromgeving waarin jij zo dicht mogelijk bij jouw eigen manier kan blijven. Je leert iets nieuws dat je kunt toevoegen aan wat al goed gaat. Zodat dat al tijdens de training ‘van jou’ wordt en ervaart welk effect dat heeft op je gesprekken. Zodat je de eerste stappen om het toe te passen al in de training hebt genomen en je dat succes meeneemt naar jouw dagelijkse praktijk. 

 

Dat betekent onder meer dat ik deelnemers de gelegenheid geef om tijdens de training al te zoeken naar de manier die bij hen past. Een kort stukje theorie en dan direct zoeken naar een situatie waarin je dat kunt toepassen. Dat is namelijk de manier waarop de drempel om datgene dat je leert in de training, zo snel en effectief mogelijk te integreren in je dagelijkse werk. 

 

Dat betekent ook oefenen. Zodat je direct merkt dat wat jij toevoegde aan jouw manier van gesprekken voeren, zinvol is en resultaat oplevert. Dus niet eenmaal oefenen en merken waar het lastig is voor je. Nee, oefenen totdat je denkt: hé, ik kan dit ook! 

Dat betekent ook dat je meer dan eens oefent. Zodat je merkt dat je datgene dat je ‘nieuw’ toevoegt aan je normale manier van werken, al in de vingers krijgt.Of je merkt dat je een keer ‘de mist in gaat’, merkt waar je vastloopt, zodat je het overnieuw kunt proberen, totdat je het een beetje in de vingers hebt. Oefenen zonder dat het direct consequenties heeft voor je dagelijkse werk is waardevol, omdat je het vertrouwen in jezelf opbouwt, dat iets nieuws doen meerwaarde oplevert voor jou. Horen ‘hoe het klinkt’ als je andere woorden of de woorden in een andere volgorde gebruikt dan je gewend bent. Horen hoe anderen erop reageren, als je in een groepstraining oefent. 

Je bouwt vertrouwen op in ‘het nieuwe’ en je bouwt vertrouwen op in ‘jouw eigen vermogen’ om dat nieuwe effectief toe te passen. Zodat je al iets merkt van het effect dat je ermee kunt bereiken. En ernaar uitkijkt om dat te gaan toepassen zodra je weer op je werk bent. 

Ik merk dat dat vertrouwen de drempel om dat wat je leerde toe te passen in de praktijk grotendeels weghaalt. Dat mensen bij navraag zeggen: 

“Heel snel na de training merkte ik al effect, wat ik geleerd heb ging heel snel 'in me zitten' en is onderdeel geworden van mij. Ik kom nu beter tot mijn recht en laat me niet meer zo snel uit het veld slaan.”

“Wat goed heeft gewerkt is met name de positieve en concrete insteek die Jacqueline hanteert. Het is gericht op proberen, tips krijgen, leren en meteen toepassen, zodat je ervaart wat werkt.” 

“Door het (maatwerk)ontwerp van dit traject en de (des)kundigheid en rust van Jacqueline, leerde ik mijn enthousiasme beter te controleren, kreeg ik handvatten om te begrijpen wat er gebeurt, waardoor ik niet meer gefrustreerd (door onbegrip) maar effectief en met resultaat belangrijke gesprekken kan voeren (en voorbereiden).”

“Ik ging blij weg na de training, voelde me heel zelfverzekerd en kreeg van mensen om me heen te horen: “wat straal je!”. De tips die ik kreeg tijdens de training waren op maat gemaakt voor mij, omdat ik met een echte situatie uit mijn werk had geoefend. Ze helpen mij nu om te zorgen dat ik de gesprekken die nodig zijn aan te gaan, bij mijn standpunt te blijven op een rustige manier en stevig vanuit mezelf te spreken. Daar ben ik ontzettend blij mee.”

(De volledige referenties zijn hier te lezen)

Het mooiste dat er is in mijn werk
Voor mij is dat het mooiste als trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke communicatie: Mensen helpen om te ontdekken dat er heel veel mogelijk is, op een manier die bij hen past. Om tijdens de training al te zien dat ze het kunnen. Om na afloop terug te horen dat het gelukt is om het resultaat te bereiken dat ze voor ogen hadden, zelfs tijdens de drukte van alledag. 

Dan ga ik twee keer met een tevreden gevoel naar huis. Eenmaal na de training, als ik gezien heb hoe deelnemers zichzelf verrassen door hun kundigheid. En nog eens als ik twee weken later terug hoor dat het in de praktijk ook gelukt is.

 

Ben je nieuwsgierig om meer te lezen over mijn aanpak? 

Lees hier over de trainingen waarmee ik professionals help om persoonlijk te groeien in hun zakelijke communicatie. 

 

Wil je kennismaken met mij? Dat kan altijd. 

Bel me op 06-41527835 of neem via mail contact met me op. 

Hartelijke groet, Jacqueline

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline

 

Reactie toevoegen