Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Waarom perfectionisme niet werkt als je beter wilt worden in je vak

Precies een jaar geleden schreef ik na de zomervakantie de blog: Zo voorkom je een vraag die geen vraag is. Veel lezers herkenden het mechanisme, dat mijn kinderen me voorhielden: dat ik hen een vraag stelde, terwijl ik eigenlijk een opdracht had, waarop ‘ja, ik ga het nu doen’ het enige juiste antwoord was.  

Deze zomervakantie gebeurde mij nagenoeg hetzelfde als vorig jaar met mijn kinderen. Ze wisten de term zelfs nog: “Hé mam, je stelt weer een vraag die geen vraag is!” om vervolgens in gesprek te gaan hoe ze het wel willen: “Zou je gewoon willen zeggen wat je bedoelt, nu lijkt het alsof we een keus hebben, maar dat is niet zo hè?” 

Mijn eerste reactie was: Waarom is dit zo hardnekkig? Waarom is het mij niet gelukt om hiermee te stoppen? Mijn tweede reactie: Klopt mijn aanname wel, dat er geen verbetering zit in mijn gedrag? 

Gelukkig stel ik mezelf tegenwoordig ook die laatste vraag. Want ik vergis me af en toe nog met vragen die geen vraag zijn (gewoontes kunnen hardnekkig zijn), maar meestal corrigeer ik mezelf snel genoeg, vaak nog voordat ik de vraag uitspreek.

Toch merk ik deze kritische reactie niet alleen bij mezelf. Ik werk veel met ambitieuze professionals die het maximale uit hun werk en uit hun samenwerking met anderen willen halen. Door hun ambitie zijn ze streng voor zichzelf, soms zelfs perfectionistisch. 

Strengheid en perfectionisme werken vaak belemmerend als je jezelf wilt ontwikkelen. Wat een veel sterker effect heeft, is meten in welke situaties het wél lukt en welke factoren daarop van invloed zijn. Die situaties zijn er meestal ook. Alleen trekt door perfectionisme je aandacht vooral naar wat er nog niet goed gaat, of wat er misging, of wat nog beter zou kunnen.

Vaak spreek ik deelnemers nogmaals, nadat ze in de praktijk toepasten wat ze zich in de training voornamen om toe te voegen. We bespreken dan samen hoe het is gegaan aan de hand van een aantal vragen. De eerste vragen gaan altijd over wat er goed ging. Iedere (kleine) verbetering telt. Natuurlijk besteden we ook aandacht aan wat er (nog) beter kan, maar altijd pas nadat de positieve veranderingen aan bod zijn geweest. Dat houdt het totaal plaatje in balans en maakt dat strengheid en perfectionisme plaatsmaken voor ontspanning en optimisme. 

Succes motiveert, ook kleine successen. Snappen waarom iets werkt is ook ontwikkeling, en geeft je direct een gevoel van regie (over de situatie én over je eigen ontwikkeling).  

Hoe ik dat weet?

Dat zeggen deelnemers uit zichzelf. Door wat zij uit de training in hun werk toepassen zowel kritisch te bekijken op wat er goed gaat, als op wat er nog bij te leren valt, worden ze milder over hun eigen handelen. Ze ervaren meestal dat ze meer goed doen dan ze zelf dachten. En dat motiveert enorm om ermee door te gaan! 

Zo zei M., ICT-medewerker: “Toen ik erover ging nadenken realiseerde ik me, dat wat ik me voornam om toe te passen in 1 op 1 situaties al heel goed lukt. In groepen moet ik er harder mijn best voor doen. Op een of andere manier bleef wat er niet goed lukt in groepen beter in mijn herinnering hangen, gek hè?! “

En L., recruitment consultant: “De verandering is veel positiever dan ik dacht! Ik vond het de eerste keer moeilijk om toe te passen, maar hoe vaker ik het doe, hoe beter ik begrijp waarom het goed is om het zo te doen. Dan wordt het ‘van mij’. Mijn vertrouwen in mijn professionele oordeel groeit, het helpt me om steviger in mijn schoenen te staan.” 

Zo zei M., onderzoeker bij een wetenschappelijk instituut: “Ik moet er veel voor doen om het gesprek met mijn kritische opdrachtgever anders te doen dan ik gewend was. Maar het lukt, en ik realiseer me nu dat ik er ook veel voor terug krijg. Dat maakt wel dat ik het ga volhouden. Het zal gaandeweg wel routine worden verwacht ik.”

Zo kun je een positieve spiraal creëren.

Kijken naar je eigen handelen vanuit mildheid en ontspanning helpt je om te genieten van nieuwverworven vaardigheden. Daardoor worden ze sneller onderdeel van je routine. En als het een keer niet lukt is het ook geen ramp: volgende keer lukt het wel weer, want er gingen ook dingen goed. Zolang je die blijft versterken zit er groei in. 

Wil je hulp om jouw perfectionisme beter in balans te brengen, bel me gerust voor een gratis en vrijblijvende kennismaking: 06-41527835. 

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke communicatie. Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Daar knap je van op, thuis én op het werk. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken die voor jou lastig zijn, je succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag (vrijblijvend) tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Dan wil ik je graag uitnodigen voor mijn Zomerlezing op 4 september, getiteld 'Ja' zeggen tegen anderen, zonder 'nee' te zeggen tegen jezelf. Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline

 

 

Reactie toevoegen