Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Zo krijg je in 5 stappen wat jij wilt

Laatst was ik bij een lezing van Aubrey Daniels, een van de grondleggers van de positieve psychologie op het congres In je kracht! Hij adviseert: als je blijvende verandering wilt, stimuleer dan gedrag waar je meer van wilt. Bij je medewerkers en bij jezelf! Vaak leggen we focus op wat er nog niet goed gaat en steken we daar veel tijd in. Terwijl stimuleren wat er al goed gaat én leuker is én veel beter werkt.

In mijn trainingen gebruik ik graag inzichten uit de positieve psychologie en leer ik mensen over het principe ‘gedrag beïnvloedt gedrag’. Want als je dat snapt en ziet, kun je daar in allerlei situaties baat bij hebben, onder andere op je werk. Dan kun je je kwaliteiten en talenten optimaal verzilveren en verbetert je samenwerking met anderen, wat ook weer werkplezier oplevert. Inzicht in de interactie tussen mensen werkt verhelderend.

Terug naar gedrag waar je meer van wilt. Allereerst moet je dus weten wat er wel en wat er niet werkt in jouw interactie met de ander. Welk effect heeft jouw handelen op de ander? Wat bereik je er mee? De truc is dan om het gedrag dat werkt, gedrag waar je meer van wilt, zoveel mogelijk toe te passen in je dagelijkse praktijk. Dat geeft je regie over wat voor jou werkt en zo kun je je eigen effectiviteit beïnvloeden. Dat is toegepaste positieve psychologie in de praktijk. Dat komt niet vanzelf, maar is zeker aan te leren. En het motiveert veel meer dan afleren wat niet goed gaat.

Klinkt dat aantrekkelijk? Dan nodig ik je uit om dit te proberen. Dit kun je gemakkelijk en met een kleine tijdsinvestering toepassen:

  1. Schrijf gedurende een week iedere werkdag op waar je tevreden over was:
    1. Wat ging er goed? Wat wil ik blijven doen?
    2. Welk effect had dit op de ander?
       
  2. Aan het einde van de week analyseer je je aantekeningen:
    1. De goede dingen die meer dan 3 x terugkomen, dat is al routine.
      Zet die bewust vaker in, die helpen je.
    2. Kies ook één ding uit de rest van het lijstje dat je bewust vaker wilt gaan inzetten.
       
  3. Bedenk een manier (bv een gele post-it op je bureau of in je agenda) waarop je jezelf dagelijks kunt herinneren aan het gedrag waar je meer van wilt.   
    Er zijn ook Apps beschikbaar, die je kunnen helpen herinneren, zoals bv YouGuide.
     
  4. Herhaal deze drie stappen gedurende een aantal weken. Meestal is een week of drie voldoende om een routine te vormen. Analyseer na drie weken welke nieuwe routine je je al hebt eigengemaakt. Dat motiveert om door te gaan.  Regelmatig vertellen mensen mij dat ze ongemerkt meer veranderd hadden dan ze in de gaten hadden.
     
  5. Geef jezelf een compliment (of een kadootje) voor de positieve verandering!

Het leuke van steeds  korte aantekeningen maken is, dat je letterlijk voor je ziet wat de veranderingen zijn. Schrijf je kleine en grote successen steeds op. Lees je observaties wekelijks na, veel mensen worden daar blij van. Het gedrag waar je meer van wilt wordt zo een steeds groter deel van je routine. Je zult merken dat dat verschil maakt.

Succes!

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline