Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Zo zorg je dat dóórvragen geen doorzagen wordt (1)

Regelmatig organiseer ik tijdens trainingen een praktische oefening waarbij deelnemers door goede vragen te stellen, een raadsel kunnen oplossen. Bijvoorbeeld:  De geïnterviewde (gespeeld door een trainingsactrice) heeft een bijzondere hobby. De opdracht aan de deelnemers: "Kom er samen achter wat de hobby is van deze persoon. Het is zo'n bijzondere hobby dat je gegarandeerd niemand kent die deze hobby heeft." Een hele leuke en simpele oefening, die niet altijd eenvoudig blijkt. Als opwarmer veroorzaakt hij nogal wat hilariteit, en soms ook wat frustratie (als het even duurt voordat het raadsel is opgelost).

Er zijn vier voorwaarden om deze oefening goed te kunnen doen.
Als je het leuk vindt, kun je hier afvinken of jij die in huis hebt:

  • Ik weet het verschil tussen open en gesloten vragen en kan beide soorten vragen stellen
  • Ik kan mijn eigen aannames loslaten
  • Ik kan goed luisteren
  • Ik kan in een gesprek mijn doel voor ogen houden

Wat er meestal gebeurt is dit: Deelnemers vormen zich op basis van de eerste vragen een beeld van  de hobby (bijvoorbeeld een sport). Vervolgens baseren ze hun vervolgvragen op dat beeld. De aannames over de hobby zitten dan objectieve vragen in de weg en verhindert goed luisteren naar de antwoorden.

Als het niet onmiddellijk lukt om de hobby te raden ontstaat er vaak irritatie. Men gaat 'gokken'.  Open vragen maken plaats voor gesloten vragen: "Is jouw hobby paardrijden? Nee? Lange afstandsfietsen dan? ... " Het gesprek slaat soms een beetje dood doordat het ‘doorzagen’ wordt om het raadsel te ontwarren en de irritatie voelbaar wordt.

Om het raadsel op te lossen, is het nodig dat je goed gaat dóórvragen.
Goed doorvragen is een kunst op zich. Het vraagt  bovenstaande vaardigheden én een handige volgorde. Probeer het eens uit als je een nieuw project krijgt en kijk wat het je oplevert. 

  1. Stel open vragen
    Bijvoorbeeld: Wat is het belangrijkste bij…..? Waarom is …. zo aantrekkelijk? Welke voordelen heeft … ? Welke bezwaren kleven er mogelijk aan….? Wat wordt er van mij verwacht bij …? Wat levert … op? Hoe ziet het eruit als het klaar is? enzovoort
  2. Luister!
    Stel je waarde oordeel uit en probeer geen aannames te doen
  3. Vraag door op de antwoorden, uit interesse voor wat de ander vertelt
  4. Blijf bij het onderwerp dat de ander aandraagt
    Ook als je eigen fantasie geprikkeld wordt in een andere richting dan waar de ander over praat (dat kun je later nog ter sprake brengen!)
  5. Check je aannames door af en toe samen te vatten wat je begrepen hebt
    (jawel, de ouderwetse LSD van Luisteren, Samenvatten, Doorvragen)
  6. Blijf Luisteren!

In deel 2 geef ik een praktijkvoorbeeld en vertel ik hoe het komt als het een beetje gekunsteld lijkt. Succes!

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Laat het me weten en ik besteed er in deel 2 aandacht aan als je wilt.

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline