Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Zo zorg je dat dóórvragen geen doorzagen wordt (2)

Vaak krijg ik - als deelnemers oefenen met dóórvragen - tegenwerpingen: "dat dit wel wat gekunsteld is en veel tijd kost, onnatuurlijk aanvoelt."  Dat kan kloppen. Maar dat gevoel komt meestal niet omdat door de manier waarop je het gesprek voert. Vaker komt dat gevoel doordat je iets anders doet dan je gewend bent. Uit je comfortzone stappen voelt ongemakkelijk. Je geeft de vertrouwdheid van wat je gewend bent (tijdelijk) op en stelt er iets anders voor in de plaats. Daar heb je (nog) geen routine in, dus voelt dat wat ongemakkelijk.

Nu zou je bezwaar kunnen maken dat ik niet weet waar jouw gevoel vandaan komt. Dat kan ik ook niet. De vraag of het raar overkomt, zou je moeten stellen aan degene met wie je op dat moment in gesprek bent. Die kan jou vertellen hoe jij op dat moment overkomt. Maar dat doe je in de praktijk meestal niet.

In trainingen probeer ik de werkelijkheid zo goed mogelijk te benaderen, door met ervaren trainingsacteurs te werken. Die kunnen jou heel goed van feedback voorzien hoe jouw manier van handelen wordt ervaren. Of het effect dat jij beoogt, ook bereikt wordt.  Vaak vertellen zij dat deze manier van vragenstellen maakt dat zij zich serieus genomen voelen, zich gehoord voelen en blij zijn met de oprechte aandacht ….

Overigens blijkt dóórvragen niet alleen goed voor de ander. Het levert jou zelf ook iets op.

Ik geef een voorbeeld: Een collega vertelt over een probleem dat hij tegenkomt en waarvoor hij al allerlei oplossingen heeft geprobeerd te vinden.

Lees-waarschuwing: Ik weet dat sommige mensen jeuk krijgen bij het lezen van dit voorbeeld. Toch nodig ik je uit het idee serieus te nemen, want het werkt in heel veel gevallen goed in de praktijk. De toon van het gesprek, het contact tussen jullie en de oprechtheid waarmee je de vragen stelt zullen veel uitmaken.

Vraag allereerst:  Ik denk graag met je mee en daarom wil ik je een paar vragen stellen. Vind je dat goed? Hiermee vertel je wat jij wilt doen om de ander te helpen en krijg je 'toestemming' om een serie vragen te stellen, waardoor het voor jou minder voelt als doorzagen voor de ander. Wanneer de ander 'ja' gezegd heeft, heb je samen een kader afgesproken, waarbinnen je dit gesprek voert. Vervolgens vraag je letterlijk door op de woorden die de ander gebruikt:

Vraag:               Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de problemen die je tegenkomt?

Antwoord:         Ik heb eigenlijk geen idee…..

Doorvragen:     Dus je hebt geen idee?

Antwoord:         Nee, ik heb al van alles geprobeerd, maar dat heeft niet tot een antwoord geleid.....

Doorvragen:     Je hebt al van alles geprobeerd. Kun je me vertellen wat je probeerde en waarom dat niet leidde tot een oplossing?

Antwoord:         Ik heb een gesprek gehad met B, hij is expert op dat gebied en hij kon niet ontdekken waar het fout ging.

Doorvragen:     Ok, dus via B., een expert, heb je geen oplossing gevonden.
                         (terug naar het eerdere antwoord)
                         Wat heb je verder nog geprobeerd?

Antwoord:         Ik heb op internet gezocht naar veel voorkomende problemen, dat leverde ook niks op…

Doorvragen:     Dus internet leverde je niks op… Op welke sites heb je gezocht?

Enzovoort…..

Wat levert het dóórvragen op?
Terwijl je vraagt en luistert kun je analyseren of de oplossing die jij denkt te weten al is onderzocht.  Je kunt aanvullingen doen waar de ander nog niet aan had gedacht. Kortom: je vraagt en luistert heel erg goed, vóórdat jij zelf je oplossing aandraagt.

Dat lijkt misschien veel tijd te kosten, maar in de praktijk blijkt dat enorm mee te vallen. Hoe 'oplossingsgerichter' jij zelf in elkaar zit, hoe meer tijd het lijkt te kosten (omdat je nog niet over de oplossing praat). 

In ieder geval kost het meestal minder tijd dan aannames doen, die misschien op den duur niet blijken te kloppen, waardoor irritatie kan ontstaan en je allerlei dingen weer moet rechtbreien….

Ook kost het meestal minder tijd dan de ander proberen te overtuigen van jouw oplossing, wanneer die oplossing niet aansluit bij zijn manier van denken en doen.

Ik ben benieuwd naar wat deze manier van doorvragen jou brengt (of niet).
Ik nodig je uit om te reageren in het commentaar veld hieronder.

Jacqueline van't Spijker"Ik ben Jacqueline van ’t Spijker, jouw trainer bij ‘vastlopers’ in je communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat contact de beste basis is om samenwerking met anderen soepel te laten verlopen. Goed contact beklijft omdat het je raakt, omdat je je dan gezien en gehoord voelt. Ik ben er ook van overtuigd dat in goed contact nagenoeg alles bespreekbaar is. En dat ook jij het in je hebt, om in die gesprekken, waarin jij jouw 'vastloper' ervaart, succes te behalen. Wil je daar hulp bij? Wil je onderzoeken of ik je daarbij kan helpen? Dan is bellen het snelst: 06-41527835. Ik maak graag vrijblijvend tijd voor je!"

Vond je dit artikel interessant? Wil je mijn artikelen automatisch eens per maand in je mailbox ontvangen, dan kun je je hier abonneren Een hele hartelijke groet, Jacqueline