Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Blog van Jacqueline

Over het krachtigste ontwikkel-instrument dat iedereen beschikbaar heeft (maar dat bijna niemand gebruikt)

“We kunnen zóveel van elkaar leren, fijn om dat nu regelmatig te gaan doen!” 
Vorige week mocht ik een recordaantal van vijf groepen begeleiden: Een groep ondernemers, twee groepen teammanagers en twee groepen adviseurs mobiliteit. In een korte, intensieve training startten zij met – mijns inziens – het meest onderschatte en ondergewaardeerde ontwikkelinstrument: intervisie. Een super-effectieve manier van samen in gesprek gaan.   

Waarom is de stilte zo spannend?

Van de week hoorde ik het mezelf weer zeggen in een training: Het gebeurt in de stilte! Je hebt misschien wel vaker in een training gehoord: Gebruik de kracht van de stilte. Maar wat gebeurt er eigenlijk in die stilte? En waarom vinden veel mensen die stilte zo ongemakkelijk?

Waarom jouw eigen manier zo belangrijk is

Je kent het misschien wel. Je zit in een training. De trainer leert je een nieuw model of een nieuwe theorie. Het biedt je inzicht en voegt echt iets waardevols toe.  De trainer vertelt je hoe je het toe kunt passen. Je hebt goede voornemens hoe je het gaat inzetten. Vervolgens kom je terug op je werk en aarzel je om ermee aan de slag te gaan.  Er is een manier op die drempel te overbruggen. 

Help, ik loop vast op die kritische vraag!

“Ja, zie je wel, nu zit ik vast. Hier ga ik normaalgesproken proberen de ander te overtuigen. Ik weet dat dat niet werkt, maar wat nu?” Kritische vragen roepen grofweg twee reacties op. Overtuigen lijkt logisch, maar werkt meestal niet. Er is een derde weg, die productiever is …

Een goed gesprek op de tandem

In de maanden januari en februari kijk ik altijd samen met mijn vaste opdrachtgevers terug op het afgelopen jaar en blikken we vooruit op het nieuwe samenwerkingsjaar. Met opdrachtgever Elisabeth van As deed ik dat op een heel bijzondere manier. Allebei een beetje uit onze comfortzone stappen leverde nieuwe inzichten op over onze samenwerking, gecombineerd met veel plezier.

Stress! Er komt een trainingsacteur in de training

Steevast zegt het merendeel van mijn deelnemers dat ze het eng vinden om rollenspellen te spelen. Ook als ze weten dat het leerzaam is, het levert altijd spanning op. Wanneer ik doorvraag waarom ze het eng vinden, snap ik de antwoorden heel goed. Lees hier verder over het spotlight effect.

Wat de magische communicatieratio en functionele onrust met elkaar te maken hebben

Ooit gehoord van de magische communicatieratio? Die heeft een enorme impact op duurzaamheid in samenwerkingsrelaties. Zowel privé als op het werk. Waar mensen samenwerken gaat wel eens iets mis en dan ontstaat er onrust. Ik maak onderscheid tussen functionele onrust en disfunctionele onrust. Wat dat met elkaar te maken heeft en wat jij ermee kunt in de samenwerking met anderen lees je hier.

Gedragsverandering hoeft niet altijd lang te duren

“Het lijkt wel of we keer op keer in hetzelfde cirkeltje ronddraaien. Ik neem me steeds voor om het anders te doen, en steeds ben ik na afloop kwaad op mezelf: heb ik mezelf wéér niet stevig neergezet. Waarom lukt me dat toch niet bij hem?” Wendy zocht antwoord op deze vraag en ontdekte hoe zij weer goed tot haar recht kwam.

Waarom overtuigen niet werkt

Tina had zich al uren het hoofd gebroken over de vraag: “Hoe kan ik mijn collega overtuigen, zodat hij ook gaat doen wat ik van hem vraag? Ik begrijp er niks van, ik doe toch een redelijk verzoek, alle argumenten kloppen…?” In dit artikel laat ik je zien waarom overtuigen (meestal) niet werkt en wat je in plaats daarvan beter kunt doen.

Zo werkt het principe Gedrag beïnvloedt gedrag

Ik had Anna leren kennen tijdens een groepstraining. Nu vroeg ze mijn hulp opnieuw. “Wil jij eens met me meekijken? Ik voel dat ik dit gesprek zou moeten kunnen, maar het lukt me niet”. Anna zat vast in een patroon met haar leidinggevende. In dit artikel vertel ik hoe zij de samenwerking met haar leidinggevende verbeterde, door zelf de regie te nemen in de verandering.

Pagina's