Jouw trainer voor persoonlijke groei in je zakelijke gesprekken

U bent hier

Blog van Jacqueline

Zo weet je welke vragen je mag stellen

“Welke vragen mag je stellen?” Een van mijn deelnemers is begeleider van een aantal nieuwe medewerkers op haar afdeling. Een nieuwe rol voor haar. Ze bereidt de voortgangsgesprekken voor die ze tweewekelijks met hen heeft. Ze wil haar medewerkers ook beter leren kennen. Ze zoekt een kader, om te bepalen welke vragen passend zijn.

Volg je hart, want dat klopt

Deze spreuk hangt bij vrienden van mij in huis. Prachtig vind ik hem. Ik word er blij van, mijn lijf wordt iets warmer en ik merk dat ik ‘m steeds weer lees en daar iedere keer opnieuw bij glimlach. Ik voel dat hij klopt.

Gebruik je eigen wijsheid: onderbuikgevoel

Als coach, als trainer, als therapeut, iedereen in een begeleidend beroep is – naast de professionele kennis en ervaring – ook zijn of haar eigen instrument. Je hebt je hoofd hard nodig om de juiste analyses te maken, de juiste methode toe te passen, jouw professionaliteit in te zetten om je client zo goed mogelijk te helpen. Als je alleen met je hoofd werkt kun je een heel eind komen.

Stoor mij niet, ik wil geen contact

Bij de opdrachtgever waar ik op bezoek ben, zitten drie van de vijf aanwezige werknemers achter hun computer met oordopjes in. Men vertelt mij dat dat betekent: ‘Stoor mij niet, ik wil geen contact’. Welke invloed heeft technologie op ons empathisch vemogen? En hoe werkt dat door in de communicatie en samenwerking met anderen?

Wat zit jou het meeste dwars?

Elkaar aanspreken lijkt in theorie heel eenvoudig. In de praktijk is het vaak zoeken naar de juiste woorden en de juiste toon. Je wilt tenslotte ook de relatie goed houden. Hoe doe je dat? Vaak is er eerst een innerlijk besluit nodig. In dit artikel lees je hoe je je voorbereidt op een gesprek waarin je je doel weet te bereiken. 

Zo kun je doorpakken als het emotioneel wordt

“Dan komen bij haar de tranen”, zegt Thomas, “en dan blokkeer ik. Dan pak ik niet door op wat ik van plan was naar voren te brengen tijdens het gesprek.” Leidinggevende Thomas wil een situatie aanpakken met een van zijn medewerkers, maar blokkeert zodra bij haar de tranen vloeien. Lees hier mijn nieuwste artikel Zo kun je doorpakken als het emotioneel wordt.

Vier strategieen om jouw wens te realiseren

De zomervakantie is voor veel mensen een tijd om zich te bezinnen en nieuwe plannen te maken. Weer even stil te staan bij hun voornemen van januari of te bedenken wat zij in het najaar nog willen bereiken. Nieuwe plannen worden gemaakt, voornemens nieuw leven ingeblazen. Deze vier strategieën helpen jou om je voornemen (sneller) te realiseren

Het gebeurt in de stilte

Het gesproken woord is een belangrijk instrument, evenals luisteren, lichaamstaal en stilte. Wat gebeurt er eigenlijk in die stilte? En waarom is die voor veel mensen ongemakkelijk? Ik beantwoord deze vragen en beschrijf hoe stilte een wending teweeg kan brengen in gesprekken.Dit artikel verscheen in mei 2019 in het Coachlink Magazine, in het themanummer “Zeg!”

Zo kun je zelfvertrouwen trainen

Zelfvertrouwen is te trainen, net zoals je door regelmatig te sporten conditie kunt kweken. Dit artikel is een verkorte weergave van de lezing die ik hield voor het netwerk van Future Females Utrecht over mijn ontdekkingstocht naar het vergroten van zelfvertrouwen en assertiviteit. Je vindt hierin inzichten uit de psychologie en de haptonomie en ook een praktische oefening om je zelfvertrouwen te trainen.  

Zo werkt het principe: Gedrag beinvloedt gedrag

Je weet misschien wel dat ik de lemniscaat (het symbool voor oneindigheid) altijd gebruik in mijn trainingen om toe te lichten hoe het contact en de communicatie tussen mensen verloopt. Dat heeft invloed op de uitkomst van je gesprekken. Dat noem ik het principe gedrag beïnvloedt gedrag. Als je weet hoe dit werkt, kun je daar in al je gesprekken gebruik van maken. 

Pagina's